Thursday, August 21, 2014

Iddin Ke California

Selepas tamat era persekolahan di MRSM Serting, anak sulung kami, Muhammad Izzuddin @ Iddin telah mengikuti MARA American Degree Preparatory Program (MADPP) selama hampir 6 bulan bertempat di Kolej Kemahiran Tinggi Ledang (KKTM).

Langkah seterusnya adalah terbang ke bumi Uncle Sam, khususnya California untuk memulakan pengajian awalan dalam bidang Biologi di Foothill College sebelum melangkah ke universiti terpilih di California bagi melengkapkan pengajian ijazah pertamanya.

Inshaa ALLAH, Iddin akan berlepas ke USA pada awal pagi Sabtu ini, 23/08/2014, kira-kira jam 01:25 pagi.

Terdetik kerisauan di lubuk hati kami kerana terpaksa berpisah jauh. Berada di bumi asing tidak sama keadaannya berada di tanah air sendiri. Perbezaan budaya, gaya hidup, sikap masyarakat, persekitaran dan pelbagai kelainan lazimnya boleh menimbulkan bermacam masalah. Tersilap langkah celaru jadinya. Di sinilah perlu kepada ketahanan diri terutama dari segi mental. Lebih-lebih lagi bagi seorang Muslim di usia remaja. Moga Iddin sentiasa di bawah lindungan dan rahmat ALLAH SWT. Ameen.

Tidak dinafikan, Iddin pernah berkelana di bumi kangaroo selama hampir 4 tahun. Akan tetapi ketika itu Iddin bersama ibu dan ayah serta ahli keluarga lain. Namun diharapkan banyak perkara yang dilalui dan dipelajari semasa di Australia dahulu dapat mematangkan diri untuk menghadapi dunia asing di USA pula. Inshaa ALLAH.

Persekitaran Foothill College
Justeru itu, alangkah baiknya jika ada insan yang lebih dewasa dan lebih berpengalaman dapat membimbing dan 'tolong tengok-tengokkan'.

Sememangnya akan kedapatan senior yang sedia membantu. Namun adalah lebih baik lagi jika Iddin dan rakan-rakan seangkatannya dapat mengenali dengan lebih dekat lagi rakyat Malaysia yang menetap di sana. Pengalaman kami ketika di Adelaide dan Melbourne menunjukkan rakyat Malaysia di perantauan amat baik dan amat suka membantu terutama para pelajar baru dari tanah air.

Dek kerana itulah kami cuba menghubungi salah seorang pengunjung setia laman Salam Monash ini yang membuat capaian daripada Mountain View, California - sekitar 5 km sahaja ke La Altos Hills di mana terletaknya Foothill College (rujuk posting sebelum ini). Sehingga kini kami belum mendapat maklum balas daripadanya. Mungkin beliau belum mendapat mesej daripada kami. Kami masih setia menunggu.

Begitu juga jika ada penjenguk laman ini yang kini tinggal tidak jauh daripada Foothill College ataupun mempunyai ahli keluarga dan rakan taulan di sana yang tulus ingin membantu, amatlah dialu-alukan. Hanya kepada ALLAH SWT selayaknya dirafakkan rasa syukur dan selayaknya memberikan balasan.

1 comment:

Kasmankk said...

saya ada kawan tinggai dii mountian view, ca. sya juga pernah berkerja di sunnyvale sekejap. Ada apa bantaun yg diperlukan khabaq mai.