Tuesday, July 1, 2014

Ramadhan Datang Lagi

Cepat benar masa berlalu. Terasa benarnya bila dikaitkan dengan Ramadhan. Setahun berlalu bagaikan semalam perginya. Masih basah ingatan rutin Ramadhan setiap tahun. Kini ia berulang lagi.

AlhamduliLlah. Setinggi-tinggi kesyukuran kepada ALLAH SWT yang memanjangkan usia kita dan dikurniakan kesihatan untuk bertemu Ramadhan kesekian kalinya. Moga anugerah Ramadhan ini dapat terus dikecapi sehingga ke penghujungnya.

Kita sedia maklum, tidak terhitung banyaknya kelebihan yang diberikan ALLAH SWT dalam bulan Ramadhan ini. Kurniaan pahalanya melimpah ruah. Bukan sahaja dengan amalan rutin di siang hari tetapi berlebihan lagi di malam hari. Jika direnung-renungkan, tidak ingin walau sedetik masa sekalipun untuk kita lepaskan setiap anugerah Illahi tersebut.

Justeru itu marilah kita bersama-sama berusaha mengimarah dan memeriahkan Ramadhan kali ini dengan mempertingkatkan amalan kita serta memelihara hati-pancaindera-anggota daripada perkara sia-sia.

Banyak perlakuan di bulan Ramadhan ini boleh menjadi permulaan kepada penambahbaikan amalan kita untuk 11 bulan selepasnya, antaranya:-

1. Bangun sahur boleh menjadi rutin untuk bangun bertahajjud/ bersolat malam.
2. Berpuasa sebulan boleh diamalkan terus dengan puasa sunat setiap bulan seperti puasa Nabi Daud as (selang sehari) atau puasa Isnin-Khamis.
3. Baca Quran boleh diteruskan setiap hari, sebaiknya setiap kali sebelum/selepas solat fardhu/sunat.

Sebenarnya terlalu banyak jika ingin ditulis tetapi cukuplah 3 amalan di atas sebagai rutin awal kita sebagai tarbiyah untuk bulan-bulan selepas Ramadhan. Moga kita dikurniakan ketaqwaan dan pengampunan daripada ALLAH SWT. Ameen.

Kepada para pengunjung Salam Monash, penuh takzim diucapkan Selamat Menyambut Kedatangan Ramadhan 1435 Hijrah.

Ahlan wasahlan Ya Ramadhan Kareem.

1 comment: