Thursday, July 10, 2014

Muhasabah Ramadhan

[Muhasabah diri khusus untuk diri sendiri. Moga ada manafaat untuk orang lain]
 
Kita sering diberitahu, Ramadhan terbahagi kepada 3 fasa - 10 hari awal, 10 hari pertengahan dan 10 hari akhir.

Pastinya semua orang amat prihatin di fasa manakah kita berada sekarang. Lebih-lebih lagi yang ingin cepat beraya. Ya, 10 hari awal telah pun berlalu pergi. Kini kita mula melalui fasa kedua, 10 hari pertengahan. 

Persoalannya, bagaimanakah prestasi pengimarahan Ramadhan kita selama ini? Apakah tercapai apa yang kita inginkan? Berjayakah kita melawan segala tuntunan nafsu, sekaligus meningkatkan kualiiti dan kuantiti pengabdian diri kepada Illahi? Paling utama, apakah ianya menepati ketetapan syariat? Marilah bersama-sama kita merenung ke dalam diri sendiri...

Ada hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Khuzaimah yang menyentuh tentang pembahagian fasa-fasa ini. Dikatakan pada permulaannya membawa rahmat ALLAH SWT, pertengahannya memperolehi keampunan dan akhirnya pembebasan dari api neraka.

Namun secara umumnya ketiga-tiga fasa ini membawa erti tersendiri dari segi amalan. Fasa pertama adalah penyesuaian, fasa kedua pemantapan dan fasa ketiga peningkatan.

Di fasa pertama, kita berusaha membiasakan diri dengan rutin ibadah yang telah lama ditinggalkan atau tidak pernah kita lakukan. Bermula dengan bangun awal pagi. Sebelum sahur kita luangkan masa untuk bertahajjud - bersolat sunat, berwirid dan membaca al-Quran.

Begitu juga amalan sunat selepas Subuh, seterusnya menahan diri sepanjang hari daripada perkara-perkara mengurangkan pahala puasa sambil menambah pahala sepert mengikuti sesi tazkirah, solat berjemaah, membaca perkara berfaedah, bersedekah dan sebagainya.

Malamnya pula bertarawikh-witir di masjid/surau sambil memperatkan silaturrahim sesama ahli keluarga dan ahli qariah. Malah setiap masa kita berusaha menjaga pancaindera lidah-mata-telinga, hati serta anggota daripada melakukan perkara sia-sia.

Di fasa kedua pula, kita berusaha mengekalkan segala amalan yang telah kita biasakan di fasa pertama sambil memperelokkan lagi demi meraih keredhaan ALLAH SWT. Di peringkat ini sewajarnya kemanisan dalam beramal telah pun mulai kita rasai. Tidak sanggup untuk kita mengundur ke belakang lagi. Inilah saaatnya untuk kita bersedia memburu kelebihan 10 terakhir Ramadhan.

Di fasa terakhir adalah segala-galanya. Di sela-sela 10 hari terakhir inilah peluang terakhir untuk kita merebut sebanyak mungkin kelebihan yang ada pada Ramadhan. Ini kerana belum pasti Ramadhan mendatang akan kita temui.

Malah di fasa terakhir ini terdapat satu anugerah tersembunyi yang amat besar yang tidak sepatutnya kita lepaskan iaitu Lailatul Qadar - satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan (rujuk surah al-Qadr). Suri teladan kita, baginda RasuluLlah SAW amat memberatkan 10 hari terakhir Ramadhan ini dengan berterusan beriktikaf di masjid.

Jadi saya mengingatkan diri sendiri, belum terlambat untuk memperbaiki amalan dan beristiqamah dengannya. Fikirkanlah akan setiap anugerah tidak terhingga yang dijanjikan di sepanjang Ramadhan ini.

Setiap amalan sunat bakal diganjari pahala amalan fardhu di luar Ramadhan manakala amalan fardhu digandakan sebanyak 70 kali. Setiap doa pula amat mudah untuk diperkenankan oleh ALLAH SWT. Pahala bersedekah/ menginfak harta pula terlalu lumayan. Begitu juga dengan pelbagai amalan lagi.

Yang pasti, bersihkan hati dan lakukan amal ibadah, amal kebajikan dan amal kebaikan sebanyak mungkin semata-mata kerana ALLAH SWT. Insya ALLAH itulah antara bekalan terbaik kita untuk bertemu dengan ALLAH SWT nanti.


Ya ALLAH, kami mohon ampunan dan keredhaanMU. Ameen.

No comments: