Wednesday, April 2, 2014

Santai @ Swiss-Court & Lumut

Cuti persekolahan Penggal I selama seminggu baru sahaja berlalu. Cuti yang pendek tetapi penuh bermakna bagi kami sekeluarga. Ini kerana kesemua ahli keluarga berkumpul bersama.

Setiap kali musim cuti persekolahan, lazimnya kami berusaha mengaturkan percutian bersama. Kali ini destinasi kami adalah ke Lumut dan Pulau Pangkor di negeri Perak, selama 3 hari 2 malam, dari 26/03 - 28/03/2014. Sebagai ahli Swiss Garden International Vacation Club (SGIVC), tentu sahaja pilihan kami adalah di Damai Laut iaitu di Swiss-Court Holiday Apartment.

Penginapan kami di Blok D
Perjalanan sejauh 270km dari Ulu Kelang ke Lumut lancar. Atas urusan keluarga, kami bertolak lewat sedikit, sekitar jam 1:00 tengahari melalui Lebuhraya Utara Selatan (PLUS), keluar di Bidor merentasi Teluk Intan ke Manjung. AlhamduliLlah kami tiba di Swiss Garden kira-kira jam 4:45 petang.

Di jalanan terutama di PLUS, diperhatikan banyak tempat yang mengalami kebakaran, kesan cuaca kering yang melanda negara sekarang seperti di sekitar Rawang dan Lembah Beringin. Malah di mana-mana pun mudah ditemui pemandangan seumpamanya.

Sebelum ini telah beberapa kali kami menginap di Swiss Garden Damai Laut, samada di apartmen atau pun hotel. Jika tidak silap, kali terakhir hampir 10 tahun lalu. Kunjungan kali ini menemukan pelbagai perbaharuan yang telah dilakukan terutamanya jalan masuk sejauh 4km telah pun diturap tar berserta lampu jalan. Dahulu ianya hanya jalan tanah merah sahaja yang dikelilingi pepohonan sawit dan bakau. Berjalan di malam hari terasa amat menyeramkan.

Bunga kertas menghiasi pinggir jalan
Satu lagi setiap apartmen telah diceriakan dengan penataan warna dan cahaya yang lebih hidup, pengubahsuaian perabut dan hiasan dalaman serta persekitaran yang mendamaikan. Persekitaran apartmen juga amat mendamaikan dengan bunga-bungaan pelbagai warna mekar berkembangan di merata ceruk. Indah sekali.

Namun, keterujaan hati kami terencat apabila mendapati terdapat beberapa kemudahan dan peristiwa yang kurang menyenangkan. Tidak payahlah diuar-uarkan di sini. Mungkin kami sahaja yang merasainya ataupun hanya bersifat sementara. Jika berkesempatan kami akan maklumkan terus kepada pihak berkenaan.

Di Lumut, tidak banyak tempat yang kami terokai. Cuma jalannya sahaja yang kerap dilalui. Tidak dilupakan Jambatan Raja Permaisuri Bainun, Jambatan Tebok Raja Semalon dan Jambatan Sitiawan. Di kedua-dua bahagian jambatan ini mempunyai 2 pemandangan yang kontra - satu arah pembangunan sedang giat dijalankan, manakala satu arah lagi masih kekal asli. Apakah suatu hari nanti kedua-duanya akan berubah wajah? Tunggu dan lihat...!

Satu lagi, sana sini kelihatan alam sedikit kelam dek jerebu. Suasana ini jelas kelihatan apabila melintasi jambatan. Ini juga kesan daripada cuaca kering yang melanda negara, berpunca daripada kebakaran hutan dan belukar yang berlaku di merata tempat.

Imran tanpa teman di kolam mandi kanak-kanak - airnya cetek
Hari pertama kami tidak ke mana-mana. Tambahan pula kami tiba sedikit lewat. Hanya Imran mandi di kolam sambil dipantau oleh abangnya, Izzuddin. Solehah dan Hanisah hanya memerap di bilik menyiapkan kerja-kerja sekolah yang bertimbun. Kasihan mereka terpaksa mengusungnya ke hulu ke hilir.

Mencari tempat makan malam sedikit sukar kerana kami tidak biasa dengan persekitaran Lumut. Akhirnya kami singgah di Nasrin Seafood yang terletak di tepian jalan utama Sitiawan-Changkat Jering, tidak jauh daripada U-tung Heavy Industries. Boleh tahan makanannya terutama sup kambing yang mendapat pujian anak-anak.

Di sebalik replika rangka paus di Pekan Lumut
Hari kedua pula kami ke Pekan Lumut. Umumnya banyak tempat menarik seperti Lumut Waterfront, Muzium Kapal Perang, Yatch Club, Teluk Batik, Teluk Senangin dan banyak lagi tetapi kami tidak berkesempatan merayau di sekitarnya. Ini kerana kami keluar menjelang tengahari, makan-makan di Terminal Jeti dan terus menaiki feri ke Pulau Pangkor.

(Inshaa ALLAH cerita Pangkor akan menyusul di entri berikutnya)

Keesokan harinya pun kami tidak ke mana-mana, memberi peluang kepada Solehah meneruskan misi menyiapkan kerja-kerja sekolah. Tidak mengapalah, yang penting kami sekeluarga dapat menghabiskan masa bersama-sama.

Sememangnya tidak banyak cerita di Lumut - kami benar-benar bersantai di Swiss-Court Apartment sahaja.

Sebahagian daripada koleksi foto di Swiss-Court Apartments dan sekitar Lumut terdapat di Album Foto Kami atau klik di sini.

Melewati jam 12:30 tengahari, kami bertolak pulang ke Ulu Kelang. Kali ini melalui kawasan pendalaman Sabak Bernam-Tanjung Karang-LATAR. Singgah makan dan solat jamak Jumaat-Asar di Masjid Nurul Hidayah, Sri Manjung dan juga Masjid Salahuddin Desa Bayu tidak jauh daripadanya untuk memberi ruang Laili-Hanisah-Solehah menunaikan solat jamak Zohor-Asar.

AlhamduliLlah, kami selamat tiba di Ulu Kelang kira-kira jam 6:30 petang.

1 comment:

aRz MoHa said...

menarik sekali kupasan ini. kebetulan nak ke lumut.

ada yang kurang menyenangkan ka?