Thursday, April 3, 2014

Jalan-jalan @ Pangkor

Pulau Pangkor adalah sebuah pulau peranginan yang terletak bersebelahan Lumut, dipisahkan oleh Selat Melaka dan Selat Dinding. Difahamkan keluasannya kira-kira 2,204 hektar sahaja dengan penduduknya sekitar 15,000 orang. Tarikan utama ke Pangkor adalah kecantikan serta keunikan pantai dan pulau-pulau kecil di sekitarnya, antaranya Pantai Pasir Bogak, Pantai Teluk Nipah, Pantai Puteri Dewi, Pulau Pangkor Laut, Pulau Mentagor dan Pulau Giam. Bagi kami, tarikan utama adalah tinggalan sejarah Pangkor seperti Perjanjian Pangkor 1874 dan Kubu Belanda.

Pemandangan di atas dek feri
Kami bertolak dari Terminal Jeti di Lumut sekitar jam 1:00 tengahari menaiki feri 2 tingkat dan tiba di Jeti Pangkor hampir 30 minit selepasnya. Tiket dewasa RM10/orang dan RM5/kanak-kanak usia bawah 12 tahun untuk perjalanan pergi-balik.

Air selatnya tenang beralun dan tidak terasa dilambung ombak. Terpadam kerisauan kerana ada diantara kami yang tidak tahan alunan ombak. Penuh ceria anak-anak naik ke dek feri untuk melihat dan merakam keindahan alam ciptaan Illahi sambil menikmati hembusan angin nyaman, ubat paling mujarab untuk pening dan loya.

Tiba di Jeti Pangkor, tugasan utama kami adalah menunaikan solat jamak di surau jeti. Lazimnya apabila tiba di sesuatu tempat pelancongan, kami akan mencari Pusat Maklumat Pelancongan dahulu untuk mendapat maklumat berkaitan. (Nota: Rupa-rupanya ia hanya beberapa langkah sahaja dari jeti, bersebelahan Maybank). Namun, khuatir akan kesuntukan masa, kami terus menyewa kereta Proton Iswara dengan harga RM50, mengisi minyak sebanyak RM10 di Buraq Oil berhampiran jeti. Harganya RM2.25/liter - mahal 15sen/liter berbanding di daratan. Menurut agen sewaan, RM10 cukup untuk berpusing mengelilingi Pangkor - risau juga tetapi tawakal sahajalah.

Di samping memandu sendiri, para pengunjung juga boleh menyewa teksi atau van pink (bas pelancong). Bagi kami memandu sendiri lebih menyeronokkan - bebas bergerak ke mana sahaja. Jika inginkan kelainan, boleh sahaja menyewa motorsikal ataupun basikal (itupun kalau larat mengayuh).

Melepas lelah di Kubu Belanda
Tumpuan pertama kami adalah ke Kg. Teluk Gedung di selatan Pulau Pangkor di mana terdapatnya Kubu Belanda dan Batu Bersurat Belanda.

Dari Pekan Pangkor ianya mengambil masa kira-kira 15 minit sahaja, melalui jalan kampung 2 hala dengan deretan kedai dan  rumah lama di sekitarnya. Tidak jauh dari pekan, terdapat sebuah masjid kecil, Masjid Teluk Raja Bayang. Sebuah lagi masjid terdapat di Kg Sg Pinang Kecil. Kedua-duanya bersebelahan pantai menghadap selat kecil. Menandakan majoriti Muslim menetap di pesisiran pantai berkenaan, sebahagian besarnya adalah nelayan.

Kembali ke Kg. Teluk Gedung.

Kubu Belanda dikatakan dibina pada tahun 1670 sebagai tempat simpanan timah, sekaligus sebagai kubu pertahanan bagi Belanda. Menariknya mereka telah dihalau keluar oleh penduduk tempatan diketuai oleh Panglima Kulup sekitar tahun 1690an dan sebahagian kubu berkenaan telah diruntuhkan. Ketika pendudukan semula Belanda pada tahun 1743, kubu ini dibina semula dan ditinggalkan pada tahun 1748.

Tidak jauh daripada Kubu Belanda, terdapat bongkah batu besar yang diukir gambar harimau dan beberapa rangkap tulisan Belanda, antaranya 'if Carlo 1743'. Ada pelbagai versi cerita di sebalik batu berkenaan tetapi tidak dapat dipastikan kesahihannya.

Pantai Pasir Bogak
Perjalanan kami seterusnya melalui jalan utama di pesisiran pantai, bermula dari Pantai Pasir Bogak, Teluk Ketapang dan ke Teluk Nipah. Tiada pantai yang kami singgahi. Dari pemerhatian kami, tumpuan utama pelancong adalah ke Pantai Teluk Nipah di mana pantainya cantik dan terdapat banyak kemudahan rekreasi laut disediakan serta bersebelahan pula dengan Pulau Mentagor dan Pulau Giam.

Jalanraya di Pangkor sedikit mencabar; bengkang bengkok bagai ular dipalu, adakala selekohnya agak tajam (perlu bunyikan hon) serta kerap mendaki dan menuruni bukit. Di sepanjang jalan, banyak juga ditemui rotunda (menara peninjau) terutama di tepian pantai dan atas bukit menghadap laut/selat.

Watikah Pemashyuran Perjanjian Pangkor
Melewati Teluk Dalam, seterusnya Teluk Cempedak dan Kg Sg Pinang Kecil, kami singgah di Galeri Pangkor. Kami diberi penerangan ringkas tentang sejarah Pulau Pangkor dan budaya kehidupan silam penduduknya, antaranya Perjanjian Pangkor yang ditandatangani oleh Sultan Abdullah dan British (Andrew Clark - Gabenor Negeri2 Selat) pada 20 Januari 1874 di kapal wap HMS Pluto (Difahamkam replika kapal ini akan dibina tidak lama lagi dan akan ditempatkan bersebelahan galeri).

Jujurnya, banyak ilmu yang boleh diperolehi dari Galeri Pangkor ini dan kami amat menyukainya.

Di Pekan Pangkor, kami membeli hasil laut dan buahan kering sebagai buah tangan. Pertama kali mendengar nama ikan bilis mata biru (agaknya keturunan mat salleh..8). Cukuplah sebagai kenangan berada di bumi Pangkor, di samping foto-foto yang sempat dirakamkan. Jam 5:00 petang, feri satu tingkat yang kami naiki mula bergerak meninggalkan Pulau Pangkor menuju Jeti Lumut.

AlhamduliLlah atas anugerah Illahi kerana memberi peluang untuk kami bertamu di tanah Pangkor. Walaupun tidak banyak tempat yang kami terokai, namun pengalaman dan pengetahuan yang diperolehi amat berharga sekali. Bukan sekadar apa yang tersurat pada pandangan mata dan pendengaran telinga tetapi juga yang tersirat di sebalik keagungan Illahi. Inshaa ALLAH ada hikmahnya.

Nak lihat foto kami di Pulau Pangkor? Silalah ke Album Foto Kami (sebelah kiri laman) atau klik di sini untuk terus akses ke album. Terima kasih atas kunjungan anda..8)