Wednesday, April 9, 2014

Pusat Tahfiz al-Ulum



Pusat pengajian ini terletak di kampung halaman mertua saya, bersebelahan dengan Masjid al-Ulum, salah sebuah masjid yang pernah dikategorikan masjid terindah di Selangor. Kini, ipar saya, Ustaz Nasrul Hadi adalah salah seorang penggerak utama pusat ini. Beliau adalah lulusan Ilmu Wahyu daripada Universiti Islam Antarabangsa (UIA) yang amat menyintai bidang keagamaan.

Berikut adalah hebahan yang diuar-uarkannya untuk dikongsi bersama. Moga ada manafaatnya untuk bekalan akhirat kita. Ameen.  


ALHAMDULILLAH... Pusat Pengajian Al-Qur'an dan Tahfiz Masjid Al-Ulum (PPQT Masjid Al-Ulum), Kg Bkt. Bangkong, Sg. Pelek, Sepang, SELANGOR baru sahaja beroperasi. Setakat ini proses pembangunan masih dijalankan untuk menyediakan kemudahan yang lebih selesa untuk kemasukan pelajar baru. 

Sebahagian Pelajar Tahfiz
Sehingga kini kami telah mempunyai 12 orang pelajar yang menduduki asrama secara tetap dari umur 10-15 tahun dan telah memulakan pengajian secara talaqqi dan pengajian madah diniyyah. Pihak PPQT al-Ulum masih membuka peluang kepada sesiapa yang berminat untuk mengikuti pengajian di sini.

Pusat ini bermatlamat melahirkan generasi yang celik Al-Qur'an yang memahami isi kandungannya juga mengamalkannya kepada sesiapa sahaja. 

Kami masih memerlukan dana untuk mengurus dan membangunkan pusat ini. Perancangan akan datang adalah untuk menempatkan kompleks pendidikan asasi bagi muallaf sebelum mereka melanjutkan pengajian ke pondok atau seumpamanya. 

Kami juga membuka peluang bagi sesiapa yang mahu menginfaq dana tunai atau perkakasan seperti tilam, kipas dinding, meja belajar, white board dan sebagainya untuk kegunaan di pusat ini. 

Salah sebuah Blok Asrama Pelajar
Sumbangan tunai boleh disalurkan ke:

PUBLIC BANK ISLAMIC
Penama: PPQT AL-ULUM
No Akaun: 3187560711

atau melawat ke pusat kami di alamat:

PUSAT PENGAJIAN AL-QUR'AN DAN TAHFIZ MASJID AL-ULUM
Kompleks Akademik Masjid Al-Ulum,
Jalan Besar, Kg Bukit Bangkong,
43950, Sg Pelek, Sepang

Moga ALLAH membantu kita semua dalam membentuk generasi yang mencintai AL-QUR'AN dan AS-SUNNAH dengan diamalkan dan disampaikan. Insya-ALLAH.

No comments: