Thursday, March 6, 2014

Zubireans @ Desa Balqis

Almarhum Hj Zubir-Hjh Tayyam
Almarhum Hj Zubir dalam entri ini merujuk kepada datuk Laili di sebelah abah. Dengan kata lain bapa kepada abah. Di samping nama Zubir, beliau yang berasal daripada Tanah Jawa juga dikenali dengan nama Maanoh, Mat Noh, Leber dan juga Lebar.

Hasil perkahwinannya dengan Almarhumah Hjh Tayyam (juga keturunan Jawa), mereka dikurniakan 10 orang anak - 5 lelaki dan 5 perempuan.

Dari 10 orang adik beradik ini, hanya Wak Long Salmiyah yang telah pergi mengadap Illahi. Selebihnya, AlhamduliLlah masih dikurniakan kekuatan dan kesihatan untuk meneruskan kehidupan di alam fana' ini.

Dengan inisiatif sesama adik beradik, maka kerap kali diadakan perjumpaan besar-besaran (Hari Keluarga) bagi mengeratkan lagi silaturrahmi. Apatah lagi setelah anak-anak telah pun meningkat usia, sekaligus bertambahlah kaum kerabat bergelar menantu, cucu dan cicit.

Generasi Pertama Keluarga Hj Zubir
Dianggarkan kini keturunan Hj Zubir berjumlah lebih 250 orang. Justeru itu dengan adanya perjumpaan bersama ini dapatlah masing-masing saling kenal mengenali antara satu sama lain. Tidaklah nanti, berlaga bahu pun tidak tahu siapa dia.

Jika dahulu setiap Hari Keluarga dilakukan sendiri oleh adik beradik, kini pengurusan majlis seumpamanya diserahkan kepada anak-anak (generasi kedua Hj Zubir) dengan diawasi oleh wakil ibu bapa.

Hari Keluarga Hj Zubir lazimnya diadakan selang 3 tahun sekali dan untuk tahun ini telah diadakan di Desa Balqis Resort @ Kuala Linggi, Masjid Tanah, Melaka dari 28/02 hingga 02/03/2014.

Inshaa ALLAH, sebahagian daripada koleksi foto @ Desa Balqis dapat diakses di Album Foto Kami atau klik di sini.

Laman Desa Balqis menghadap Rumah Pak Ngah
Kami sekeluarga tiba di Desa Balqis sekitar jam 11 malam pada 28/02 setelah melalui laluan trafik yang teruk dari Ulu Kelang hingga ke Nilai (kelaziman di hujung minggu). Terpegun kami melihat deretan rumah-rumah kayu tradisional Melayu Melaka berserta beranda dan anjung yang dihiasi kerlipan lampu-lampu neon berwarna-warni di setiap rumah.

Kesemua 9 buah rumah menjadi milik 'ahli keluarga Hj Zubir' dengan mempunyai laman hadapan rumah yang luas terbentang - ibarat sebuah taman perumahan. Setiap rumah mempunyai nama dan identitinya tersendiri seperti Rumah Balqis, Mama, Penghulu, Pak Long, Pak Ngah, Pak Cik, Pak Andak, Adik-Kakak, Nenek dan Atuk.

Sebagai makluman, Desa Balqis @ Kuala Linggi ini terletak di tepi pantai yang boleh diakses melalui tepi kolam renang, bersebelahan padang bola.

Rumah Pak Ngah adalah yang terbesar dengan kelengkapan 5 bilik tidur, 2 bilik air, dapur dan ruang tamu. Inilah rumah inapan kami dan anak-cucu Hj Tauhid-Hjh Azizah berjumlah hampir 30 orang. Dengan ruang beranda yang memanjang luas, ianya turut menjadi tempat untuk solat berjemaah serta aktiviti-aktiviti dalaman Hari Keluarga.

Sedikit terkilan, kami menghadapi masalah ketiadaan air di bilik air selama 2 hari yang dihadapi oleh penghuni rumah Pak Ngah sahaja. Walaupun telah dilaporkan kepada para petugas tetapi tiada penyelesaiannya. Mungkin ada kerosakan pada saluran paip ataupun tangki simpanan. Alternatif kami adalah menggunakan bilik air di kolam renang atau pun terjun sahaja ke kolam.

Sepanjang 3 hari 2 malam, banyak aktiviti kekeluargaan dilangsungkan; antaranya sesi Tazkirah, Senamrobik, Sukaneka, UkhuwahRace, BBQ dan Pembinaan Hiraki Keluarga (Family Tree). Di sela masa yang terluang, kolam renang menjadi tumpuan anak-anak kecil, manakala padang bola pula dikerumuni oleh bapa-bapa dan anak-anak remaja. 

Tidak ketinggalan terdapat gerai-gerai jualan dan promosi barangan yang diusahakan oleh ahli keluarga Hj Zubir; antaranya pakaian santai muslimah, aneka tudung, barangan kecantikan, kerepek, karipap, lukisan seni dan buku serta Al-Quran terjemahan. 

Kami tak berjual ke? Jawapnya ada iaitu pakaian muslimah, buku Cerita Cinta Ahmad Ammar dan Al-Quran terjemahan. AlhamduliLlah dapat sambutan menggalakkan terutama jualan pakaian muslimah yang diusahakan oleh Laili.

Walaupun jumlah ahli keluarga keturunan Hj Zubir agak ramai, namun kehadirannya hanyalah sebahagian sahaja. Apakan daya... berkebetulan sebahagian lagi mempunyai tanggungjawab keluarga dan urusan kerja yang tidak dapat dielakkan. Tidak mengapalah, asalkan semangat Zubireans tetap bersemarak di jiwa. Inshaa ALLAH kita bertemu lagi di lain kesempatan.

Sebahagian Ahli Keluarga Hj Zubir 2014
Bersabda RasuluLlah SAW, mafhumnya "Tidak sempurna iman seseorang daripada kamu sehingga ia mengasihi saudaranya sebagaimana ia mengasihi dirinya sendiri" (Riwayat Bukhari dan Muslim).

No comments: