Wednesday, February 26, 2014

Ziarah Warga Kg Dandy

Selama hampir 4 tahun (2007 - 2010) kami sekeluarga pernah berkelana di bumi kangaroo, Australia; khususnya di Dandenong - sebuah daerah di tenggara Bandaraya Melbourne.

Nostalgia 09/2009: BerBBQ di musim sejuk
Bersama kami, terdapat beberapa lagi keluarga rakyat Malaysia yang menetap dan bermukim di Dandenong dan sekitarnya - bersilih ganti kerana majoritinya daripada kalangan para pelajar Master dan PhD. Pernah pada suatu ketika sehingga mencecah 20 buah keluarga. Berjiran dengan kami adalah komuniti yang lebih besar, tinggal di sekitar kampus Monash University di Clayton.

Berada jauh daripada ahli keluarga, sanak saudara dan rakan taulan menyebabkan hubungan kami menjadi begitu akrab bagaikan adik beradik. Dengan kata lain, susah senang dikongsi bersama. Dari sinilah terbentuknya komuniti Warga Kg. Dandy (Dandy adalah singkatan bagi Dandenong).

Setelah kembali ke tanah air, kemesraan kental yang sedia terjalin terus dipertahankan. Kesibukan urusan harian dan tempat tinggal di merata daerah dan negeri sedikit sebanyak menjarakkan pertemuan. Namun dengan pelbagai kecanggihan teknologi terkini seperti WhatsApp, Facebook, Twitter dan Instagram dirasakan segalanya dekat bagaikan bersua muka. Lebih meriah lagi di kalangan para ibu.

Sesekali dapat berkumpul bersama adalah satu nikmat yang dianugerahkan. Beberapa bulan lalu, warga Kg Dandy (alumni) ini berkumpul di rumah Huzaizi-Zainah di Putrajaya. Malangnya kami tidak dapat turut serta kerana tidak dapat dihubunginya (ketika itu Laili kehilangan telefon dan simcard). Apakan daya...

Di samping itu, secara peribadi ramai di antaranya saling kunjung mengunjungi, lebih-lebih lagi apabila mereka berada di kawasan berdekatan tempat tinggal rakan-rakan.

Begitu jugalah kami. Di penghujung minggu baru-baru ini kami berkesempatan menyinggah di rumah Hanif-Sham di Bukit Bandaraya, Seksyen 8, Shah Alam. Pada hari tersebut berkebetulan kami berdua ada urusan di Seksyen 15, Shah Alam. Seronok dapat bertemu dengan anak-anak mereka yang semakin membesar - Nazhan, Nadhirah, Farihah dan Masha. Merekalah jiran terdekat kami ketika di Dandenong.

Bersantai di ruang tamu rumah Zain-Saliza
Keesokan harinya pula kami ke rumah Ust Zain-Saliza di Taman Mulia, Mantin, Negeri Sembilan sebelum bergerak memenuhi jemputan perkahwinan di Bandar Baru Bangi.

Telah kerap kali mereka menjemput kami bertandang ke rumah mereka. Apatah lagi anak bongsu kami, Imran sering bertanya bila nak ke rumah Auntie Ja.

Teruja sekali apabila dapat bersua muka. Hilang rasa rindu yang bersarang. Tambahan pula ibu Saliza yang dipanggil 'Che' (panggilan orang Terengganu) pun turut ada bersama. Seronok sekali melihat keletah lasak si kembar bongsu, Rayyan dan Raihan yang telah pun meningkat usia 5 tahun (kali terakhir berjumpa 3 tahun lepas) serta si kembar sulung, Faris-Farah yang kini 11 tahun usia mereka. Untung mereka, 2 kali bersalin melahirkan 2 pasang anak kembar. Rezeki ALLAH SWT. Tidak dinafikan penatnya yang amat sangat.

Jutaan terimakasih di atas layanan istimewa yang diberikan oleh Hanif-Sham sekeluarga serta Zain-Saliza sekeluarga. Moga kalian semua sentiasa diberkati Illahi. Ameen.

Demikianlah hikmahnya berkelana di negara orang. Di samping dapat mengenali dan mengutip pengalaman di negara yang berbeza budaya hidup dan persekitarannya, paling utama dapat menjalin ukhuwah di kalangan rakyat Malaysia di perantauan. Inshaa Allah moga ianya terus kekal selamanya sehingga berkampung pula kita di Jannah. Ameen.

No comments: