Thursday, February 13, 2014

Hikmah Di Sebalik Musibah

Ramalan Cuaca Hari ini (13/02/2014)
Sekarang ini cuaca di Malaysia agak panas. Secara kasar, suhunya melewati 30*C terutama di waktu tengahari membawa ke petang dan juga malam. Badan terasa rimas, berpeluh sehingga ke pagi.

Bagi yang menggunakan pendingin hawa (ingat : bukannya penghawa dingin) atau lebih tepat lagi penyaman udara bolehlah nyaman bersantai tetapi kenalah berani tanggung tarif elektrik yang telah pun meningkat.

Dek kerana cuaca panas, di merata tempat, rumput-rumput dah pun mengguning. Dedaunan kering bersepahan. Di sesetengah tempat tanahnya pula merekah. Paras air di sungai dan empangan semakin cetek. Inilah kemarau namanya.

Apabila kemarau, maka tidak secara langsung akan timbul pelbagai kemungkinan yang tidak baik. Kebakaran mudah berlaku dan mudah merebak. Jerebu pun boleh terjadi. Krisis bekalan air pula mungkin meruncing. Lebih teruk lagi, penyakit Demam Denggi semakin menular, berpunca daripada pembiakan nyamuk Aedes yang aktif.

Kita lihat sahaja apa yang sedang berlaku di sekeliling kita dan juga di negara-negara jiran. Bahana cuaca panas mencetuskan bermacam bencana panas.

Bukit di SKVE, Puchong hangus
Di negara kita, kelmarin telah berlaku kebakaran hutan di Tasik Banding yang berkeluasan 60 hektar. Begitu juga 44 hektar kawasan di Ladang Sungai Endau, Rompin masih giat dilakukan operasi pemadaman. Diberitakan kawasan hutan tanah gambut di tepian Lebuhraya Elite, Sepang turut berasap. 

Baru-baru ini pula 2 buah bukit yang bertentangan, dipisahkan oleh Lebuhraya Lembah Kelang Selatan (SKVE) berdekatan Puchong hangus terbakar. Tidak lama lalu dikatakan kebakaran belukar berlaku di Dungun, Terengganu. Manakala ratusan kebakaran kecil pula banyak dilaporkan di seluruh negara. Kemungkinan berlaku kebakaran berskala besar masih ada kerana ianya tidak dapat dijangka.

Di luar negara pula, dilaporkan kebakaran hutan mula merebak di Sumatera. Lazimnya jika tidak dapat dikawal, maka kesan jerebunya akan sampai ke negara kita terutama di Pantai Barat Semenanjung. Itulah yang berlaku saban tahun. Sekarang ini pun jerebu telah mula muncul di ruang udara negara kita. Diburukkan lagi dengan debu-debu daripada letusan Gunung Berapi Sinabung pada 1 Februari lalu yang mengorbankan 17 orang penduduk masih terapung-apung di udara.

Nostalgia: Hutan Bunyip terbakar ketika Black Saturday 2009
Ada kemungkinan ianya akan sampai ke negara kita, kesan daripada cuaca panas dan tiupan angin monsun. Jika fenomena tersebut berlaku, pihak Jabatan Mateorologi Malaysia telah menasihatkan penduduk kawasan terlibat agar berkurung di dalam rumah. Itulah langkah pencegahannya walaupun perit untuk dipatuhi oleh para pencari rezeki.

Beberapa hari ini pula, kesan suhu seharian yang panas sehingga mencecah 40*C, sebahagian besar utara Melbourne di Victoria, Australia mengalami kebakaran hutan yang melibatkan ratusan ribu hektar dan banyak rumah yang hangus dalam kebakaran.

Dikatakan ianya kebakaran paling teruk kali kedua selepas Black Saturday Tragedy pada 7 Februari, 2009 yang mengorbankan 173 orang dengan keluasan kawasan kebakaran melebihi 330,000 hektar, juga di utara Melbourne. Ketika peristiwa itu, kami sekeluarga baru 2 tahun berada di Melbourne. Kisahnya ada disentuh dalam entri pada masa itu - klik di sini.

Aedes: kecil-kecil cili padi, padahnya mati
Bahang panas pastinya boleh menyebabkan badan kekeringan/ kekurangan air dalam badan. Apatah lagi kes penyakit Demam Denggi kini begitu mendadak sekali naik dalam tempoh awal Januari - kini melebihi 200% berbanding tempoh yang sama pada tahun lepas.

Beringatlah - Jagalah kebersihan persekitaran kita dan banyak-banyakkan minum air terutama air putih seperti air mineral dan air masak. Sebaiknya jadikanlah air sebagai bekalan ketika berada di luar rumah.
Dengan pelbagai musibah yang berlaku (baru-baru ini banjir besar, kini kemarau pula), sebagai hamba ALLAH yang beriman, kita perlu mengambil iktibar/ pengajaran serta peringatan bahawa ada mesej yang ingin disampaikan oleh ALLAH SWT dari musibah yang dihantar. Tidak sewenang-wenangnya kita menyerah kepada takdir dan perubahan iklim semata-mata. Pasti ada hikmah di sebalik setiap peristiwa yang berlaku. Sekurang-kurangnya kita meletakkan pengharapan dan memohon pertolongan daripada Maha Kuasa bagi mengatasi setiap kesulitan yang timbul.

Moga kita semua terpelihara daripada segala musibah dan bala bencana. Ameen.

No comments: