Thursday, July 25, 2013

Menghidupkan Lailatul Qadar

Firman ALLAH SWT dalam surah Al-Qadr : 1-5;
Maksudnya, "Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.
1. Sesungguhnya KAMI telah turunkan (Al-Quran) pada malam kemuliaan.
2. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu?
3. Malam kemuliaan itu terlebih baik daripada 1000 bulan.
4. Pada malam itu turun para malaikat dan Jibrail dengan izin Tuhannya untuk mengatur semua urusan.
5. Sejahteralah (malam itu) sehingga terbit fajar.

Sebagai seorang Muslim dan mengakui keesaan ALLAH SWT, kita wajib yakin akan setiap patah kalam ALLAH yang diturunkan. Kena yakin dengan seyakin yakinnya.

Renungilah setiap ayat di atas. Jelas kepada kita bahawa hadirnya malam kemuliaan tersebut membawa rahmat dan berkat yang tidak terkira banyaknya. Kelebihannya amat besar, menyamai amalan untuk seribu bulan. SubhanaLlah ianya menjangkau usia 83 tahun 4 bulan. Bayangkan selama itu kita sentiasa berada dalam beribadah kepadaNYA. Jika kita dianugerahi usia selama itu, mampukah kita melakukannya?

SubhanaLlah. AlhamduliLlah. Allahu Akbar. Demikianlah betapa pemurahnya ALLAH SWT. Tidak inginkah kita merebut anugerah agung yang tiada pilih kasih ini? Semua insan Muslim layak mendapatkannya. Terserahlah kepada setiap individu bagaimana cara untuk mendapatkannya. Ianya terbuka luas, bermula dari terbenamnya matahari sehinggalah terbit fajar keesokan harinya.

Cuma bilakah malamnya sahaja yang menjadi igauan setiap orang. Terdapat beberapa panduan yang telah diberikan oleh RasuluLLAH SAW dan juga para alim ulama berdasarkan ilmu masing-masing. Adalah diingatkan, usahlah kita terikut-ikut dengan pelbagai petua orang-orang lama seperti pepohonan tunduk ke bumi, air menjadi beku dan pelbagai kaedah lagi.

Berdasarkan beberapa hadis, RasuluLLAH SAW menyarankan umatnya mencari malam al-qadar ini pada 10 malam terakhir Ramadhan. Malah terdapat riwayat mengkhususkan kepada malam-malam ganjil daripada 10 malam terakhir tersebut, seperti dinyatakan oleh Ummul Mukminun, Bonda Aisyah r.ha, bersabda RasuluLLAH SAW, "Carilah sedaya upaya kamu Lailatul Qadar itu pada 10 malam ganjil pada akhir Ramadhan". (Riwayat Bukhari).

Malah terdapat juga beberapa pandangan di kalangan para sahabat dan para alim ulama yang menetapkan pada malam-malam tertentu adalah Lailatul Qadar samada sama setiap tahun atau bersilih ganti tarikhnya. Segalanya di bawah pengetahuan ALLAH SWT. 

Bagi saya, elakkan diri dari membazir masa mencari bilakah Lailatul Qadar. Yang penting kita perlu persiapkan diri untuk melaluinya dengan sebaik mungkin dengan pelbagai amalan yang diredhai dengan harapan diterima olehNYA. Tiada gunanya jika kita ketemui malam tersebut tetapi tiada pengisian. Sebaiknya 10 malam terakhir tersebut kita sibukkan diri dengan beribadah sebagaimana dilakukan oleh RasuluLLAH SAW dan mereka yang mencintaiNYA.

Tertarik saya dengan ungkapan seorang ulama (lupa pula namanya) apabila ditanya "Bilakah berlakunya Lailatul Qadar?" Jawapannya mudah sahaja,"Lailatul Qadar berlaku ketika kamu sedang tidur". Maksudnya, jika kita tidak berusaha menghidupkan malam-malam Ramadhan, mana mungkin kita dapat menemuinya.

Justeru itu marilah kita mengimarahkan setiap malam-malam terakhir Ramadhan ini dengan meningkatkan amal ibadah kita kepadaNYA. Sebaik-baiknya kita meniru RasuluLLAH SAW yang beriktikaf di masjid di sepuluh malam terakhir Ramadhan dengan menyibukkan diri mengingati dan membesarkan ALLAH SWT seperti bersolat sunat, membaca Al-Quran, beristighfar memohon keampunan ALLAH SWT, berzikir dan berdoa.

Moga-moga pada tahun ini kita diketemukan dengan Lailatul Qadar dengan dianugerahi kelebihan bagai yang dijanjikan.

Ya ALLAH, kami amat merindui Lailatul Qadar. Ameen.

No comments: