Thursday, July 25, 2013

Muhasabah Ramadhan


Begitu cepat masa berlalu. Sedar-sedar dah pun sebahagian bulan Ramadhan al Kareem kita lalui.

Terfikirkah kita bagaimanakah dengan amalan Ramadhan kita selama ini? Layakkah kita untuk meraih kemuliaan dari ALLAH SWT?

Apakah kita sekadar menahan lapar-dahaga, berbuka penuh berselera, diikuti bertarawikh-witir ala kadar dan bangun sahur separuh sedar? Di sela masa yang ada kita alpa dengan keseronokan dunia.

Apakah dengannya kita mampu meraih ampunan ALLAH SWT dan pembebasan dari api neraka bagai dijanjikan oleh ALLAH SWT? Apakah kita tidak teringin langsung untuk mendapatkan anugerah yang begitu besar itu? Kata ustaz... jika jawapannya YA bererti hati kita telahpun buta, digelapkan oleh nafsu dan syaitan.

Masya ALLAH, jika demikian lakunya bermakna kita ini semakin jauh daripada ALLAH. Mulut lunak mengalunkan, 'daku dambakan syurgaMU' tetapi hati munafik mengatakan 'daku impikan nerakaMU' NauzubiLlah. Moga-moga bukan itu yang kita inginkan....

Di dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Kaab bin Ujra r.a., ketika RasuluLlah SAW menaiki tangga pertama mimbar untuk berkhutbah, baginda telah mengaminkan doa malaikat Jibrail a.s., yakni 'Celakalah bagi mereka yang mendapati bulan Ramadhan tetapi membiarkannya berlalu tanpa mendapat pengampunan'. Perhatikan, ianya doa daripada malaikat ALLAH dan diaminkan pula oleh kekasih ALLAH, pasti amat mustajab sekali.

Justeru itu, saya berpesan kepada diri sendiri, ahli keluarga tercinta dan rakan-rakan semua, marilah bersama-sama kita berusaha menghidupkan sisa-sisa Ramadhan yang masih berbaki ini dengan meningkatkan amal ibadah, amal kebajikan dan amal kebaikan dengan semata-mata mengharapkan redha Illahi. Moga dengannya melahirkan ketaqwaan di jiwa kita. Itulah bekalan yang bakal dibawa ketika dipanggil untuk mengadap ALLAH SWT di suatu hari nanti.

Belum terlambat untuk kita menyelak balik helaian kitab bab Amalan-amalan Di bulan Ramadhan. Kita tekuni kembali kaedah pengimarahan Ramadhan yang terbaik menepati sunnah RasuluLlah SAW. Bagaimana caranya baginda SAW mengerjakan ibadah puasa di siang hari dan menghidupkan malam hari dengan beribadah kepadaNYA. Dan bagaimana sewajarnya kita mengawasi diri dari kongkongan nafsu dan syaitan yang sentiasa ingin menjerumuskan kita ke lubang kebinasaan.

Sedarlah betapa banyak dan besarnya ganjaran yang dijanjikan ALLAH SWT bagi setiap amalan yang dilakukan. Dikatakan satu amalan fardhu sahaja diganjari 70 kali ganda amalan fardhu, manakala satu amalan sunat pula menyamai satu amalan fardhu. Jika di bulan-bulan biasa, paling sedikit pun satu kebaikan diganjari dengan 10 kali ganda kebaikan dan ada ketikanya sehingga 700 kali ganda. Apatah lagi jika dilakukan di bulan Ramadhan nan barakah ini. SubhanaLlah, betapa pemurahnya ALLAH SWT.

Lebih-lebih lagilah di penghujung Ramadhan disediakan anugerah LailatulQadar yang amat lumayan, ibarat beribadah selama 1,000 bulan (hampir 84 tahun).

Tidak terliurkah lagi kita dengan anugerah yang begitu besar ini yang bakal membawa kita terus ke syurgaNYA yang kekal abadi?

Ayuh kita mulakan dari saat ini kerana setiap detik yang berlalu ada ganjarannya selagi ada kebaikan yang kita lakukan. Moga kita tergolong di kalangan hamba-hambaNYA yang dirahmati dan diredhoi. Ameen.

No comments: