Wednesday, July 10, 2013

Ramadhan Datang Lagi

Ahlan wassahlan Ya Ramadhan. Ramadhan datang lagi. Suka atau tidak ia tetap datang.

Bagi perindu Ramadhan, hadirnya ia membangkitkan semangat dan kenikmatan yang tidak terkata. Terlerai sudah rasa rindu dendam yang hampir setahun bersarang setelah berpisah di kala Ramadhan tahun lepas.

Insya ALLAH, Ramadhan kali ini akan didakap erat, tidak mungkin akan dilepaskan kerana pemergiaannya nanti pasti akan dirindui dan belum pasti akan ketemu lagi di tahun mendatang.

Ramadhan bukan hanya untuk berpuasa tetapi lebih daripada itu. Ianya adalah bulan barakah yang dipenuhi rahmah (kasih sayang) dan maghfirah (pengampunan), istimewa untuk hamba-hambaNYA yang beriman, beramal soleh dan bertaqwa.

Wahai teman, marilah kita sama-sama mengimarahkan Ramadhan kali ini dengan berusaha sedaya mungkin melaksanakan tuntutan Ramadhan ini dengan sebaiknya, jauh lebih baik daripada Ramadhan-Ramadhan sebelum ini. Paling utama adalah sentiasa menambah ilmu di dada kerana tanpa ilmu amalan kita tiada ertinya.


Pesan para ustaz ketika berkuliah, "Saya berpesan kepada diri saya dan kalian semua, pastikan setiap detik waktu di bulan Ramadhan ini (siang dan malam) terisi dengan amal kebaikan dan kebajikan - ganjarannya teramat besar hingga tidak terduga oleh akal fikiran. Moga kita diredhai oleh ALLAH SWT".

Begitulah harapan dan impian kami serta kita semua. Moga segalanya dipermudahkan oleh ALLAH SWT. Ameen.

ps. Untuk mendisiplinkan diri dan istiqamah dalam beramal, baik sekali jika disediakan Senarai Semak Amalan Harian Ramadhan (seperti contoh di atas).

No comments: