Thursday, August 8, 2013

Salam Aidil Fitri 1434H

Salam Aidil Fitri untuk semua rakan-rakan penjenguk blog Salam Monash. Moga kalian semua sentiasa dirahmati dan diberkati Illahi. Ameen.

Ramadhan telahpun berlalu pergi, Syawal pula menjengahkan diri. 

Bersyukur kita kehadrat Illahi kerana diberikan kesempatan untuk menghirup udara Syawal. Paling utama kesyukuran yang teramat tulus kepadaNYA kerana kita berpeluang melalui hari demi hari bulan Ramadhan sehingga ke penghujungnya.

Sewajarnyalah kita bergembira menyambut kehadiran Syawal sebagai tanda kemenangan menundukkan gelora nafsu yang sentiasa cuba menunggangi kita. Justeru itu marilah kita bersama meraikannnya dengan menurut tuntutan syariat terutama dalam soal pergaulan, penjagaan waktu solat, pemakanan berhemah dan saling memperatkan sillaturahmi. Semoga dengannya kita beroleh keberkatan yang berpanjangan, dulu, kini dan selamanya. Insya ALLAH.

Persoalannya, bagaimana dengan Ramadhan yang kita tinggalkan? Apa yang ditekankan di sini adalah dari segi pengabdian diri - jiwa dan raga - terhadap al-Khaliq. Apakah segala azam dan tekad kita di awal Ramadhan tertunai dengan jayanya atau sebaliknya pula yang berlaku? Bagaimana dengan kesan didikan dan ujian yang dilalui selama sebulan, mampukah mengubah sempadan iman dan amal kita? 

Marilah bersama kita menghisabnya kerana tiada siapa yang dapat menilainya selain diri kita sendiri di samping penghisaban paling tepat pada ALLAH SWT.  

Sebanyak mana pun amal yang telah kita lakukan, pasti masih banyak kekurangan dan rasa terkilan di hati kerana tidak merebut sepenuhnya peluang yang terhidang. Lebih-lebih lagi amalan di 10 terakhir Ramadhan. Sesalan pun tidak berguna lagi kerana ianya telah pun meninggalkan kita, semakin menjauh sebelum tibanya Ramadhan tahun hadapan yang belum pasti kita temui atau pun tidak. Berdoalah moga kita dipertemukan lagi. Ameen.

Ramadhan yang pergi, biarkanlah ia pergi. Yang penting diri kita sendiri serta hari-hari yang mendatang. Selama sebulan kita berusaha menjadi hamba ALLAH yang terbaik, semata-mata mengharapkan ganjaran yang besar daripadaNYA. 

Setiap waktu solat, tidak kira sunat apatah lagi fardhu dijagai. Saban hari dan malam masjid/ surau dikunjungi. Al-Quran dibaca setiap hari, AlhamduliLLAH mampu dikhatami, pancaindera sentiasa diawasi, majlis ilmu dan tazkirah sentiasa dihadiri. Malah qiamullail dan iktikaf adalah rutin yang disantuni.

Untuk muhasabah diri, apakah dengan beredarnya Ramadhan, maka mampukah kita mengekalkan momentum harian ini, sekurang-kurangnya solat berjemaah di masjid/ surau (terutama kaum lelaki), Al-Quran dibaca setiap hari, kuliah dan ceramah tidak ditinggalkan, bangun malam menggantikan sahur dan puasa sunat menjadi amalan mingguan atau bulanan - jangan lupa puasa enam di bulan Syawal.

Inilah cabaran sebenar untuk kita sebagai tanda pengiktirafan bahawa didikan yang diterima dari Madrasah/ Universiti Ramadhan berjaya kita raih dengan jayanya.

Selamat Berhari Raya. Maaf Zahir dan Batin dari kami sekeluarga.

No comments: