Wednesday, July 3, 2013

Alahai Imam... Bilal... Siak..!

Dalam institusi masjid/ surau; peranan imam, bilal mahu pun siak amat besar maknanya. Tanpa mereka seluruh jemaah pasti akan merasa bahananya. Demikianlah yang pernah saya alami di beberapa buah masjid/ surau yang pernah saya kunjungi/ singgahi.

Senario I
Azan solat telah pun lama dikumandangkan. Bilal tertoleh-toleh ke kiri kanan mencari-cari imam bertugas. Tiada. Imam-imam lain yang tidak bertugas pun tiada. Para jemaah juga kelihatan gelisah. Terpaksalah bilal iqamahkan juga dengan harapan ada jemaah yang sanggup melangkah ke sejadah imam. Jika tidak pun bilal itu jugalah yang perlu mengambil alih kewajiban mengimamkan solat. Alahai... imam.

Senario II
Jam digital penanda waktu solat bersebelahan mihrab telah lama berbunyi, menandakan waktu Subuh telah pun masuk. Namun kelibat muazin @ bilal bertugas langsung tidak kelihatan. Mungkin beliau dalam kesulitan atau terlajak tidur. Malangnya 2 bilal lagi yang tidak bertugas pada pagi itu pun tidak nampak batang hidungnya. Alternatifnya, salah seorang jemaah mengalunkan azan walaupun suaranya tidak semerdu bilal-bilal yang dilantik. Alahai... bilal.

Senario III
Senario ketiga ini pun pernah berlaku walaupun tidak sekerap kedua-dua kisah di atas. Di waktu Subuh, kebiasaannya siak akan datang lebih awal, kira-kira setengah jam sebelum masuk waktu. Tugas utamanya adalah membuka pintu masjid dan juga bilik siaraya (bilik azan). Para jemaah pula biasanya mula datang dalam waktu tersebut untuk beriktikaf dan bertahajjud. Namun ada ketikanya, setelah masuk waktu, pintu masjid belum dibuka. Walaupun siaknya ada 3 orang tetapi semuanya tidak datang. Bilal dan imam pula tiada kunci pendua untuk pintu masjid. Alahai... siak.

Senario IV
Pernah juga berlaku, bilik siaraya tidak dibuka sedangkan waktu solat telah pun masuk. Siak tidak kelihatan. Bilal pun sama. AJK yang ada pun tiada kunci penduanya.  Begitu juga imam yang tiba sekitar 10 minit selepasnya. Tercenggang-cenggang semua jemaah. Jadi terpaksalah diazankan di dalam masjid sahaja untuk membolehkan para jemaah menunaikan solat sunat qabliyah. Alahai... siak. Alahai... bilal.

Demikianlah kisahnya jika ketiga-tiga pemegang amanah ini tiada di posisinya ketika tiba saatnya. Ada yang berkata, apalah salahnya jemaah lain mengambil alih tugas menjadi bilal dan imam ketika ketiadaan mereka. Jawapannya, ya memang tiada salahnya dan orang yang menggantikannya pun tidaklah meminta ganjaran kerana mereka sedar ganjaran sebenarnya daripada Allah SWT.

Persoalannnya, dari segi amanah dan tanggungjawab. Jika kita diberikan amanah dan kita sanggup menerimanya, maka wajiblah kita laksanakan kecuali kita tidak berdaya kerana keuzuran mahupun lupa.

Disarankan, kepada pihak masjid/ surau perlu dimasukkan terma/ klausa tambahan dalam kontrak kerja bagi setiap imam-bilal-siak : "Berada di masjid/ surau sekurang-kurangnya 10 minit sebelum masuk waktu, tidak kira dalam tugas atau pun tidak".

Renungkanlah, siapa lagi selayaknya mengimarahkan rumah-rumah Allah jika tidak mereka yang berilmu pengetahuan. Selain ahli qari'ah, maka para imam-bilal-siak dan tidak terkecuali para Jawatankuasa Masjid/Surau lah yang perlu menjadi contoh teladannya. Malangnya terdapat di kalangan mereka ini lebih suka berada di rumah atau menyibukkan diri dengan urusan lain ketika tiba masuknya waktu solat daripada bersama-sama berjemaah. Hairan dan pelik sekali lakunya.

Maaf, tidak bermaksud nak mengata tetapi menyatakan kebenaran. Fikir-fikirkanlah demi kebaikan bersama. Siapa yang makan cili dialah yang terasa pedasnya.

1 comment:

nhhas said...

Assalamualaikum wbt...

lebih malang lagi baik imam, baik bilal baik siak... hanya pergi surau/ masjid time mereka bertugas... huhuhhuh...
hanya berjemaah sebab mereka bertugas?
aduhai....