Tuesday, June 11, 2013

Kembali Ke Sekolah

Cuti sekolah Penggal II 2013 selama 2 minggu telah pun berakhir. Pasti ramai yang merasakan jarak waktu 2 minggu amat pendek, lebih-lebih lagi bagi anak-anak yang tinggal di asrama.

Suka atau tidak masing-masing perlu menerima hakikat bahawa perjuangan sebagai seorang pelajar wajib diteruskan. Bukan sahaja anak-anak kembali kepada rutin harian, malah setiap orang pun kembali merasai kesannya termasuk ibu bapa/ penjaga, guru-guru dan pengguna jalan raya. Malah para peniaga/ pengusaha kecil juga kembali bergerak aktif.

Bagi kami sekeluarga tiada terkecuali. Di awal cuti, anak-anak kelihatan begitu teruja sekali. Lebih-lebih lagi semuanya dapat berkumpul bersama. Izzuddin dan Solehah yang tinggal di asrama terlebih lagilah. Si bongsu Imran pula seronok sekali menyakat dan mengusik abang dan kakaknya yang lama tidak bertemu. Selama ini hanya Hanisah yang menjadi temannya di rumah, di samping sepupu-sepupunya yang lain.

Di penghujung minggu kedua, bermulalah detik-detik sedih. Hari Khamis, Izzuddin kembali ke asrama MRSM Serting kerana kelas tambahan SPMnya akan bermula secara intensif pada keesokan harinya. AlhamduliLlah, semangatnya untuk merangkul kejayaan cemerlang begitu menyerlah. Moga tercapai apa yang diimpi-impikannya. Ameen.

Hari Jumaat, bersama Solehah dan Imran, kami bertolak pulang ke rumah orang tua di Kuala Terengganu. Terubat rindu setelah bertentangan mata dengan Ayah yang bersendirian setelah Che' dijemput olehNYA hampir 8 bulan lalu.

Petang Sabtu, Solehah kembali ke asrama MRSM Kota Putera, Besut. Kesedihan yang amat dirasai olehnya. Berpisah bagaikan ditinggalkan sendirian di perantauan, jauh dari ibu ayah dan keluarga tercinta.

Itulah hakikat yang perlu diterima. Sesiapa pun yang berjauhan pasti mengalaminya. Namun, demi sebuah perjuangan murni (menuntut ilmu), Solehah sewajarnya pasrah.

Emm... amat mudah untuk diungkapkan tetapi pedih untuk ditanggung oleh empunya badan. Air mata berlinangan berserta lambaian lemah ketika kereta mulai bergerak meninggalkan kawasan asrama.

Malamnya, kami bermalam di Kuala Terengganu.

Pagi Ahad, menghampiri jam 8:30 pagi, kami bertolak pulang ke Ulu Kelang melalui LPT Telemong-Bukit Besi, Jalan AMBS ke LPT Jabor-Karak dan Lebuhraya Karak ke MRR2. AlhamduliLlah, perjalanan kami lancar tanpa mengalami sebarang kesesakan jalan raya. Sesuatu yang amat dibimbangi. Lazimnya begitu, sehari sebelum sekolah dibuka lebuhraya-lebuhraya utama pasti padat dan sendat dengan kenderaan yang bergerak masuk ke Lembah Kelang.

Kami tiba di Ulu Kelang kira-kira jam 1:00 tengahari (4 1/2 jam). Sempat lagi kami memenuhi jemputan walimah seorang rakan sekerja Laili di Hulu Langat. AlhamduliLlah.

No comments: