Tuesday, May 28, 2013

Muhasabah 46

Bagi setiap yang hidup, suatu angka yang bergelar usia sentiasa mengiringi setiap detik perjalanan kehidupan. Setiap saat ianya bertambah, selagi mana nyawa masih dikandung badan. Lazimnya ia akan diingati apabila genap tarikh kelahirannya, tidak kiralah kiraan Masihi mahupun Hijrahi. Maka sinonimnya ucapan selamat hari lahir akan bertalu-talu diterima dari setiap kenalan yang mengingatinya.

Begitulah lumrahnya.

Hari ini, 28 Mei 2013, dari segi usia saya semakin tua. 46 tahun sudah usianya. Kudrat 46 tidak akan sama seperti 16 tahun mahu pun 26 atau pun 36 tahun. Sakit-sakit, sengal-sengal dan lenguh-lenguh badan mula bersarang.

Demikianlah hakikatnya. Secara tidak langsung ianya sebagai tanda amaran bahawa sisa-sisa kehidupan semakin berengsot ke penghujungnya.

Teringat akan pesan seorang teman, "Semakin meningkatnya usia kita bermakna semakin singkat masa di dunia dan semakin dekat masa untuk mengadapNYA".

Merenung ke dalam diri sendiri.... Cukupkah sudah amalanku untuk dibawa sebagai bekalan?  SubhanaLLAH, terasa amat kerdil diri ini.

"Ya ALLAH, ampunilah setiap dosa dan kesalahanku, tolonglah daku agar dapat melaksanakan segala perintahMU dengan sebaiknya dan jadikanlah daku hambaMU yang diredhai. Ameen"

Kepada semua, setinggi-tinggi penghargaan atas ingatan dan doa kalian. Moga kita semua sentiasa dirahmati Illahi.

No comments: