Monday, May 20, 2013

PRU : Pilihanraya Tanpa Poster

Di tanah air tercinta Malaysia ini, setiap kali pilihanraya, tidak kiralah PRUmum atau PRKecil; maka bermacam bentuk bahan kempen akan dinaikkan. Bermula dengan bendera, kain rentang, propaganda parti dan akhirnya muka-muka calon. Di tempat-tempat tertentu penuh dengan semuanya ini hinggakan jalan-jalan menjadi redup, simpang-simpang terhalang pandangan dan berbagai jenis arca pun turut sama direka khas. Semuanya nak tunjuk gagah, megah dan entah apa-apa tujuannya.

Cuba bayangkan jika pilihanraya di negara kita ini benar-benar tiada poster. Emm... macam mana rasanya ya? Mungkin rasa pelik bin ajaib yang teramat-amat sangat... Silap-silap boleh terlupa tarikh mengundi atau terus terlupa nak mengundi. Entahlah...

Dari pengamatan kami, dengan adanya poster (dan seumpamanya) lebih banyak buruknya daripada baiknya. Lihat sahaja apa yang berlaku sepanjang kempen pilihanraya ini... cuba fokuskan kepada pelbagai peristiwa berkaitan poster.

Banyak kes-kes negatif berkaitan poster dilaporkan. Ada yang terbunuh/ tercedera dek tercucuk tiang bendera, ada yang mati terjatuh dari pokok kerana memasang bendera, pondok panas dibakar, bendera dan kain rentang dikhianati. Malah ada yang ditakik betis dek sengketa bendera. Provokasi, ugutan, cercaan dan bermacam luahan emosi kepuakan menjadi mainan sehingga menimbulkan kekecohan dan pergaduhan. 

Itulah natijahnya, dari hanya helaian bendera dan kain rentang.

Lihat pula dari segi pembaziran. Berapa juta duit yang dilaburkan untuk menyediakan kesemuanya itu? Belum masuk lagi kos-kos operasi dan kos-kos tersembunyi. Tidakkah pelik bunyinya... ketika kita disarankan untuk bersederhana tetapi pada masa sama pembaziran berleluasa di pihak yang berebut kuasa.

Itu belum dilihat dari sudut 'keserabutan' pandangan mata dan 'kecacatan' pemandangan. Jika dipasang dengan kemas, teratur dan tidak menganggu penglihatan, mungkin boleh diterima. Namun, lazimnya tidak begitu. Walaupun ada peraturan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa tempatan dan SPR tetapi kebanyakannya pakai redah sahaja. Apabila ditimpa hujan, ditiup angin dan tali pengikat terputus, tiada lagi keindahan. Paling menyedihkan, tiada siapa pun yang peduli, hatta si pemasang, si agen mahu pun calon pilihanraya. Agaknya begitulah mentaliti orang-orang kita...

Bagaimana pula dengan lambakan poster dan kain pemidang selepas pilihanraya? Adakah ianya dikumpul dan digunakan semula? Rasanya semua orang boleh lihat sendiri. Semua poster dan seumpamanya ini dilonggokkan sahaja di tepi-tepi jalan, di sesetengah tempat ianya dibakar dan banyak yang dihumban ke tong-tong sampah/ tempat pembuangan sampah.

Sebahagiannya pula langsung tidak diturunkan - lebih rela duit deposit kempen sebanyak RM5,000 (parlimen) atau RM3,000 (negeri) hilang begitu sahaja. Sekaligus menambah beban kerja kepada pihak berkuasa tempatan.

Aduhai... jutaan ringgit terbuang begitu sahaja. Alangkah bermanafaatnya jika duit-duit berkenaan dihulurkan ke rumah-rumah kebajikan yang bertaburan di seluruh negara yang saban hari merintih memohon bantuan untuk menyara hidup insan-insan yang 'terbiar tanpa pembelaan'.

Jika diperhalusi secara saksama, pelaburan poster ini satu budaya negatif yang sewajarnya dielakkan.

Apa kata dalam PRU akan datang atau PRK (jika ada), pemasangan poster hanya dihadkan di kawasan-kawasan markas dan di lokasi-lokasi ceramah sahaja. Selain daripadanya tidak dibenarkan. Untuk berkempen, setiap calon/ parti diberikan hak sama rata samada di media cetak, media elektronik dan pentas bergerak.

Kami mempunyai pengalaman bagaimana kaedah seumpamanya dilaksanakan di Australia. Jika tidak silap, cara yang sama dipraktikkan di kebanyakan negara-negara yang diagung-agungkan sebagai negara maju. Banyak manafaatnya untuk semua. Dunia terasa aman walaupun setiap hari bahang pilihanrayanya semakin terasa.

Ayuh kita berkempen Pilihanraya Tanpa Poster! Malaysia Boleh!

No comments: