Thursday, May 16, 2013

Terima Kasih Cikgu

Setiap tahun tanggal 16 Mei disambut meriah di seluruh negara. Semua proses pembelajaran formal di sekolah-sekolah bagaikan terhenti seketika. Para pelajarnya riuh rendah dengan pelbagai aktiviti sendiri. 

Di sesetengah kelas, meja-meja diatur kemas berlapikkan kain alas meja. Bermacam-macam juadah pula memenuhi hampir segenap penjuru meja. Semuanya dibawa sendiri oleh para pelajar. 

Di meja hadapan, guru kelas dan guru-guru yang mengajar mata pelajaran tertentu tersenyum megah diraikan penuh hormat. Lazimnya bermacam acara dipersembahkan termasuklah pemberian hadiah dan cenderahati untuk guru-guru sebagai tanda penghargaan anak-anak didik.

Demikianlah sekilas ingatan memori lama ketika zaman persekolahan dahulu. Sehingga kini kami amat terkesan dengan bingkisan sajak Guru oh Guru yang dinukilkan oleh Dato' Usman Awang @ Tongkat Warrant.

Kini, kami kurang pasti bagaimana sambutannya. Anak-anak tidak pula sibuk dengan juadah apa yang akan dibawa. Berlenggang sahaja mereka ke sekolah. Cuma hadiah biasa-biasa berserta kad ucapan yang direka sendiri yang dibawa. Mungkin pihak sekolah telah mengatur sendiri program untuk mereka. Para pelajar hanya datang untuk meraikannya. Pelik pula bunyinya...8)

Sebahagian daripada sajak panjang Guru oh Guru
Umumnya, mereka yang mengajar kita di sekolah/ universiti itulah guru-guru kita. Merekalah yang mendidik kita untuk mengenal A B C , seterusnya membentuk perkataan dan ayat-ayat sehinggalah terhasilnya karangan/ tesis yang diperakui para ilmuan. 

Begitu juga mengenalkan kita dengan 1 2 3 hinggalah dapat merumuskan pelbagai kaedah pengiraan yang tidak terjangkau oleh akal di peringkat awal pendidikan. Malah sumbangan para guru dalam membentuk sahsiah diri kita juga tiada nilainya. 

Tiada ungkapan yang paling cocok untuk para guru selain daripada ungkapan Terima Kasih Cikgu (walaupun ianya seorang pensyarah/ pengajar/ pendidik/ pengasuh/ dll... tetap berstatus cikgu) dengan iringan doa moga jasa bakti kalian mendapat pengiktirafan di sisi ALLAH Azzawajalla. Ameen.

Namun usah dilupakan insan-insan lain di sekeliling kita yang banyak membantu diri kita hingga menjadi sebagaimana kita pada hari ini. Jika ingin disenaraikan terlalu panjang. Paling utama adalah ibu bapa kita. Mereka berdualah guru kita yang selayaknya kita sanjungi di sepanjang zaman - di dunia dan di akhirat. Jasa bakti mereka tiada tandingan dan bandingan. Tanpa mereka siapalah kita. Terima kasih Ibu dan Ayah.

Ya ALLAH, Engkau ampunilah segala dosa dan kesalahan mereka. Jadikanlah mereka hamba-hambaMu yang beriman dan beramal soleh serta rahmatilah mereka dengan syurgaMu tanpa hisab. Ameen Ya Rabbal 'alameen.

No comments: