Tuesday, May 21, 2013

Dilema Pulang Bercuti

Hari Khamis di penghujung minggu ini adalah hari terakhir persekolahan Semester 1/2013 @ Penggal 2/2013 bagi semua sekolah di Malaysia. Ini kerana hari Jumaat keesokan harinya adalah cuti umum, Hari Wesak. Seterusnya bersambung dengan Cuti Pertengahan Tahun selama 2 minggu. Inilah detik yang amat dinanti-nantikan oleh setiap pelajar, lebih-lebih lagi bagi pelajar yang tinggal di asrama.

Dua orang anak kami tinggal di asrama penuh. Abang sulung, Izzuddin di MRSM Serting, Jempol, Negeri Sembilan. Manakala anak ke-3, Nur Solehah di MRSM Kota Putera, Besut, Terengganu. Seorang di selatan, manakala seorang lagi di timur. Pening kepala dibuatnya. 

Macam mana nak berkejar ke 2 tempat berjarak hampir 500 km yang mengambil masa sekitar 7 jam perjalanan. Pulak tu pada hari yang sama dan waktu yang sama (petang Khamis). Jika tiada jalan, biasanya kami akan berpecah dua - saya ke Besut, manakala ibunya pula ke Jempol.

Kami merancang, ALLAH juga merancang. Ternyata ketentuan ALLAH yang lebih baik dan memudahkan. Setinggi-tinggi kesyukuran kepadaNya.

Begini kisahnya. Mulai semalam (Isnin) Laili telah pun berada di Kelantan atas urusan kerja di USM Kubang Kerian sehingga hari Rabu. Maka ditangguhkan kepulangannya sehingga hari Khamis untuk menjemput Solehah di Besut pada petangnya, kemudian pulang bersama ke Kuala Lumpur pada malamnya menaiki kapalterbang. Selesai satu masalah.

Manakala Izzuddin pula hanya boleh keluar dari asrama selepas jam 5:00 petang Khamis. Kebiasaannya jalan dari Jempol ke KL sejauh 130km agak sibuk dan amat perlahan pergerakannnya apabila sekolah mula bercuti. Perjalanan biasa selama 2 jam boleh jadi 2 kali ganda atau lebih masanya. Sedangkan pada malamnya saya perlu bergegas ke KLIA untuk mengambil Laili dan Solehah yang tiba dari Kelantan.  

Rupa-rupanya Izzuddin telah pun berpakat dengan rakan-rakannya untuk pulang menaiki bas-komuter-LRT pada pagi Jumaat.  Selesai  masalah kedua.

AlhamduliLlah segalanya dipermudahkanNya. Moga semuanya di bawah lindungan dan peliharaan Ilahi. Ameen.

No comments: