Wednesday, April 25, 2012

Catatan Madinah : Ziarah

Lazimnya terdapat 2 bentuk ziarah dilakukan - ziarah dalaman dan ziarah luaran. Bagi pakej umrah dan ziarah, selalunya diatur oleh syarikat pengendali.

ZIARAH DALAMAN

Ziarah Dalaman lebih tertumpu kepada Masjid Nabawi dan juga kawasan sekitarnya.

Masjid Nabawi

"Kunjungan ke Masjid Nabawi boleh dilakukan sendiri oleh para jemaah. Datanglah awal untuk bermunajat di Raudhah, salah satu taman syurga yang amat mustajab doa. Seterusnya ziarahi maqam RasuluLlah SAW dan 2 sahabatnya yang mulia; Abu Bakar asSiddiq dan Umar alKhattab. Usah lupa memberi salam kepada RasuluLlah SAW dan para sahabat". Itulah pesan kenalan yang pernah menjejakkan kaki ke Masjid Nabawi.

Bersebelahannya pula adalah ruangan Suffah, mihrab-mihrab yang masyhur, maqam Jibril dan lain-lain tempat yang menarik. Ada ketikanya kami berjalan-jalan di dalam Masjid Nabawi dan juga mengelilingi masjid sambil melihat dan merenung keagungan sejarah Islam di zaman RasuluLlah SAW dan selepas kewafatan baginda.

Dari luar masjid, akan kelihatan kubah hijau bersebelahan menara di bahagian hadapan masjid. Itulah penanda kedudukan maqam RasuluLlah SAW. Bagi jemaah wanita, ziarah di dalam masjid sehingga Raudhah sahaja, tidak termasuk maqam.

Anak-anak teringin sekali melihat payung-payung terbuka dan tertutup. Waktunya ketika syuruk dan sebelum matahari tenggelam. Kata Imran yang meminati pelbagai spesis haiwan,"Macam praying mantis (mentadak)".

Keindahan persekitaran masjid ketika waktu dinihari dan malam hari amat cantik dan mempesonakan. 10 menara pencakar langitnya bergemerlapan sinarnya, dilatari simbahan cahaya masjid dan persekitarannya. Suasana aman dan tenang mendamaikan jiwa.

Perkuburan al-Baqi'e

Di sebelah kiri masjid adalah Perkuburan al-Baqi'e yang dilingkungi tembok. Di sinilah bersemadinya kira-kira 10,000 orang ahli keluarga RasuluLlah SAW dan para sahabat r/ahm.

Di suatu petang kami menyusuri tepi tembok dengan harapan terdapat ruang untuk melihat persekitaran dalamannya. AlhamduliLlah terdapat tembok berpagar, jelas kelihatan batu-batu nesan kecil di merata-rata sudut. Amat simple sekali tanpa batasan kubur seperti di Malaysia. Demikianlah yang disarankan oleh RasuluLlah SAW.

Sekitar Masjid Nabawi

Di sekeliling Masjid Nabawi kini giat dibangunkan hotel-hotel penginapan baru berserta ruang niaga di bawahnya. Satu langkah tersusun oleh kerajaan Arab Saudi bagi menampung kehadiran jemaah yang semakin meningkat setiap tahun.

Ramai juga yang membeli belah di sekitar Madinah. Sempat juga kami menjenguk beberapa kedai di sekitarnya terutama di laluan Bin Dawood. Tumpuan utama kami adalah kedai buku dan cenderamata.

Ketemu juga akhirnya buku The Sealed Nectar (Ar-Raheequl Makhtum) versi bergambar keluaran Dar-us-Salam. Buku ini memenangi Hadiah Utama pertandingan Biography of The Prophet SAW yang dianjurkan oleh The Muslim World League. Banyak terjemahannya dalam pelbagai bahasa tetapi buku ini dirasakan lebih mudah untuk difahami.

ZIARAH LUARAN

Pada hari ke-3, bersama ahli rombongan Al-Fajr Travel, kami dibawa menziarahi beberapa tempat di sekitar Madinah dengan diketuai oleh Ustaz Abdullah dan Ustaz Hasan. Penerangan berkonsepkan kuliah agama yang disampaikan amat menarik hati.

Masjid Quba'

Inilah masjid pertama yang dibina oleh RasuluLlah SAW setibanya di Madinah ketika berhijrah dari Mekah. RasuluLlah SAW sering menziarahi masjid ini untuk bersolat, biasanya pada hari Sabtu.

RasuluLlah SAW bersabda,"Barangsiapa yang bersuci di rumahnya, kemudian mendatangi Masjid Quba' lalu solat di sana, maka baginya pahala umrah" (Riwayat Ibn Majah)

Itulah yang kami lakukan - solat sunat tahiyatul masjid dan solat sunat dhuha.

Masjid dengan 4 menara di atasnya dibina dengan dataran tengahnya terbuka (ditutup ketika panas dan hujan).

Kebun Kurma

Singgahan seterusnya adalah Kebun Kurma Al-Barokah dan pusat jualannya. Kedainya meriah sekali dengan pelbagai jenis kurma, kismis, kacang, manisan dan seumpamanya. Para pelayannya juga kebanyakan warga Indonesia. Lebih mudahlah untuk berurusan.

Akhirnya kebun kurma dan ruang santai sambil minum teh yang disediakan di tepi kedai langsung tidak dijenguk. Hampir semuanya tenggelam dengan belian masing-masing sebagai bekalan untuk dibawa pulang ke tanah air.

Jabal Uhud

Terletak kira-kira 4 km dari Masjid Nabawi. Di sinilah berlakunya Perang Uhud iaitu pada bulan Syawal tahun 3H.

Bukit Uhud berwarna kemerahan melambangkan pertumpahan darah dengan 70 syuhada' telah disemadikan di sini. Bapa saudara baginda, Saidina Hamzah Abdul Mutalib antara yang mati syahid.

Berhadapannya terdapat bukit kecil yang rendah, dikenali Jabal Rumat di mana ditempatkan pasukan pemanah di mana sebahagiannya engkar akan perintah RasuluLlah SAW agar tetap di sana. Dahulu dibinakan masjid di atasnya, kini telah dirobohkan.

Masjid Qiblatain (Dua Kiblat)

Masjid ini mempunyai 2 menara dan 2 kubah. Di masjid ini pada tahun 2H, Allah SWT menurunkan ayat memerintahkan RasuluLlah SAW menukar arah kiblat dari Baitul Maqdis ke Masjidil Haram.

Difahamkan RasuluLlah SAW bersama para sahabat sedang bersolat Zohor, di rakaat ke-3 baginda bergerak diikuti makmum menghadap ke arah kiblat baru.

Kami hanya dibawa melalui hadapan masjid sahaja. Begitu juga dengan Masjid Tujuh. Menurut Ustaz Abdullah, keistimewaan masjid-masjid ini hanya pada sejarah, tidak seumpama Masjid Quba' yang disarankan bersolat di dalamnya.

Masjid Tujuh (Al-Fatah)

Di tapak masjid inilah berlakunya Perang Khandak (Parit) yang juga dikenali sebagai Perang Ahzab iaitu pada tahun 4H.

Demikianlah misi ziarah kami ketika di bumi Madinah.

1 comment:

Anonymous said...

Assalamualaikum...nak tanya, pergi umrah dgn Alfajr Travel and Tours ke?? Sy dah daftar bwk agensi tu, tp sy musykil sbb byrn dibuat ats akaun persendirian..jd, sy nk tanya adakah saudara/ri memasukkan byrn ke dlm akaun persendirian??emel sy faries89@ymail.com