Saturday, March 19, 2011

Kerja Sekolah

Maaflah, telah lama blog ini tidak dikemaskini mahupun diposkan entri baru. Tidak berkesempatan. Tambahan pula ketika cuti persekolahan. Komputer sentiasa menjadi rebutan. Apa nak dikata, zaman internet...

Cuti persekolahan Penggal 1 selama seminggu telahpun hampir ke penghujungnya. Hari Isnin ini (lusa) sekolah mula dibuka kembali. Maka bermulalah musim persekolahan Penggal Ke-2.

Selama seminggu bercuti, anak-anak sentiasa mengeluh panjang. Banyak homework (kerja sekolah kena buat kat rumah) yang dibagi cikgu. Malah ada anak yang mengalirkan air mata kerana merasa tertekan dengan bermacam perkara yang perlu dibuat. Apatah lagi mereka masih lagi lemah dalam penguasaan bahasa Melayu dan tulisan Jawi serta bahasa Arab. Namun ada baiknya juga. Walaupun terpaksa melakukannya dalam keadaan tertekan, hasilnya memuaskan. Akan tetapi kami kenalah sentiasa di sebelah mereka untuk menunjuk ajar.

Apa nak dikata, memang begitu sistem pendidikan di Malaysia ini, masih lagi terikat dengan peperiksaan (exam oriented). Banyak bezanya dengan sistem pendidikan yang pernah mereka lalui di Australia dahulu. Ketika di sana, homeworknya ada tetapi tidaklah seberat di sini. Kerja rumah harian diberi masa beberapa hari untuk disiapkan berbanding kerja rumah di sini perlu disiapkan pada malamnya juga. Bukan satu tetapi lebih dari itu.

Tidak perlu lagi untuk dikenang. Semuanya itu telah ditinggalkan. Suka atau tidak, terpaksalah dituruti juga. Mana-mana yang dapat dielakkan ataupun dikompromi, bolehlah dilakukan agar tekanan perasaan dapat dikendurkan semaksima mungkin. Toleransi dari guru-guru juga amat diharapkan agar faham situasi yang dialami oleh anak-anak.

No comments: