Friday, March 25, 2011

Culas Bersolat

Masih lagi soal solat.

Semua orang Islam mengakui kewajiban bersolat 5 waktu sehari semalam. Pedihnya azab bagi yang tidak bersolat tidaklah terbayang. Itupun diketahui semua.

Namun alangkah sedihnya masih ramai yang culas menunaikan solat dengan pelbagai dolak dalih dan seribu alasan yang direka-reka. Adakalanya rela berbohong semata-mata melayan nafsu malas dan rasa enggan diulik keseronokan duniawi. Lebih menyedihkan, yang duduk-duduk di rumah pun culas solat, apatah lagi jika berada di luar rumah.

Di tanah air tercinta ini, soal tempat solat tiada masalahnya. Di mana-mana sahaja boleh ditemui masjid, surau mahupun mussalla. Di stesyen minyak, kawasan rehat dan rekreasi, pejabat, tempat letak kereta, shopping complex dan di merata ceruk mudah sahaja ditemui ruangan untuk mengabdikan diri kepada Allah SWT.

Ibarat kata, kiranya Allah SWT menarik balik perintah solat jamak, tiada masalahnya untuk kita mengerjakan solat pada setiap waktunya. Namun ni'mat Allah itu masih dikekalkan semata-mata memberi kemudahan kepada hambaNya. SubhanaLlah.

Teringat akan komentar yang disampaikan oleh YBhg. Ustaz Wan Sohor Bani Leman ketika berceramah di Masjid Al-Ridhuan pada minggu lepas, "Untuk membentuk jiwa pejuang yang tulen, perkara paling utama adalah menjaga solat. Lebih-lebih lagi sebagai ketua keluarga dan contoh terbaik untuk anak-anak."

Tepuk dada tanyalah iman - antara mahu ataupun tidak sahaja. Itupun masih ramai yang memilih bujukan nafsu dan syaitan. Pernahkah mereka yang culas solat ini terfikir, betapa seronoknya iblis dan syaitan mengalu-alukan kita menemani mereka di neraka nanti. NauzubiLlah...

Pesanan ini khusus untuk diriku sendiri dan juga kepada rakan-rakan semua. Semoga diredhai Allah SWT. Ameen.

No comments: