Thursday, March 24, 2011

Didikan Solat

"Solat adalah tiang agama. Kiranya tidak dijaga maka akan runtuhlah agama. Tanpa solat yang sempurna tiada gunanya sebarang amalan dan kebaikan lain yang dilakukan".
"Di akhirat kelak, solatlah yang pertama yang akan dihisab. Jika lepas hisabnya, maka amalan lain akan menjadi lebih mudah pengadilannya. Ini kerana, manifestasi dari solat yang dikerjakan akan memandu diri untuk melakukan segala suruhan dan meninggalkan segala tegahan Allah SWT".

"Walau di mana sahaja, tanpa ibu ayah yang menyuruh solat, jangan sekali-kali lupa untuk menunaikan solat. Solatlah kerana Allah bukannya kerana ibu-ayah".

Demikianlah peringatan yang sering diperingatkan kepada anak-anak terutama ketika sesi tazkirah selepas solat Maghrib dan Subuh.

AlhamduliLlah, dari pemerhatian kami kesemua anak-anak amat prihatin soal solat. Izzuddin, Hanisah dan Solehah amat menjaga solat mereka. Setiap waktu, 5 kali sehari tidak pernah alpa. Imran yang kini di Tahun 1 pun serupa. Cuma solat Subuhnya perlu dilatih untuk bangun awal. Lain-lain waktu Insya Allah tiada masalah.

Baru-baru ini saya mendapat kiriman emel tentang ketegasan Wardina Safiyyah (artis bertudung litup) mendidik anak perempuannya seusia Imran menunaikan solat. Jika anaknya tidak solat akan dikenakan hukuman sambil menyatakan dengan penuh kasih sayang apa sebabnya. Natijahnya, anaknya sentiasa menjaga solatnya walaupun ketika beliau bersendirian ataupun di bawah jagaan orang lain.

Betapa pentingnya anak-anak dididik dan dibiasakan dengan amalan solat sedari kecil. Apa-apa pun ibu bapalah yang perlu menjadi contoh dan pendidik yang paling baik. Anak-anak sememangnya menjadikan ibu bapa sebagai idola mereka. Jika ibu bapa menjaga solat mereka termasuk solat berjemaah, Insya Allah anak-anak juga akan mengikutnya. Paling penting dan utama adalah ketegasan ibu bapa.

Teringat saya akan penyataan seorang ustaz ketika menyampaikan ceramah Maulidul Rasul baru-baru ini, katanya, "Orang Islam sanggup bergaduh jika dikatakan tidak sayangkan Allah SWT dan RasuluLlah SAW. Akan tetapi ramai yang buat tak kisah apabila tidak melaksanakan suruhan Allah dan RasulNya, antaranya ibadah solat".
Ustaz itu menambah, "Jadi di manakah nilai kasih sayang tersebut?"

Atas nama dakwah, saya berpesan kepada diri sendiri dan kepada rakan-rakan semua, marilah kita mendidik anak-anak kita dengan solat sejak mereka kecil lagi. Moga dengannya menjadikan anak-anak kita anak-anak yang soleh dan solehah di dunia dan di akhirat. Sekaligus menjadi saham dan bekalan untuk kita apabila kubur kata mari, dunia kata pergi...

No comments: