Friday, September 10, 2010

Takbir Raya

Malam Raya... ahli keluarga Kg Dandy berkumpul di rumah Sdr Norizam/Zulaiza di Grant St, Dandenong untuk Program Berbuka Puasa dan Takbir Raya. Majlis bermula dengan sama-sama berbuka puasa, diikuti solat Maghrib berjemaah dengan diimamkan oleh Sdr Mubarak.

Menu berbuka puasa kali ini sedikit berbeza daripada program seumpamanya sebelum ini. Istimewanya, ia lebih berkonsepkan makanan tradisional Melayu seperti nasi impit, soto, sup mee hoon dan nasi dengan pelbagai jenis lauk pauk. Tidak ketinggalan kueh-mueh sebagai pembuka selera.

Alunan takbir raya yang dilagukan sesudah solat Maghrib oleh imam dan bergiliran sesama rakan Kg Dandy selepas solat Isyak benar-benar meruntun jiwa. Terimbau segala nostalgia ketika di tanah air. Terasa pilu di hati mengingatkan ahli keluarga, sanak saudara dan rakan taulan yang jauh di mata tetapi amat dekat di sanubari.

Namun segala kerinduan terubat sudah, malah pasrah dengan ketentuanNya. Masing-masing tidak sendirian. Semua rakan-rakan di sekeliling adalah senasib. Malah merekalah ahli keluarga di perantauan, bak ungkapan lagu... Kita Serupa...

Di samping bertakbir raya, turut diselangi tahlil ringkas untuk arwah ibu Zurida yang meninggal dunia seminggu lalu, juga untuk arwah ibu Dr. Zamberi yang menyahut panggilan Illahi beberapa minggu sebelumnya. Al-Fatihah.

Juga sambutan hari jadi seadanya untuk ibu-ibu dan anak-anak yang lahir pada bulan September. Happy Birthday.

Dalam kesibukan ibu bapa di ruang tamu, anak-anak pula mempunyai agenda mereka tersendiri di halaman belakang, bermain bunga api.

Sebelum beredar pulang kira-kira jam 10:30 malam (dah lewat, anak-anak pun dah ketiduran), kami sempat mengadakan perbincangan ringkas Program Rumah Terbuka Dandenong, acara tahunan kami yang bakal diadakan pada 18-Sept-2010 nanti.

Segala puji untuk Allah SWT dan berbanyak-banyak terima kasih kepada tuan rumah yang sudi menjadi hos program yang diatur. Moga sentiasa dirahmati Allah. Ameen.

No comments: