Friday, September 23, 2016

Perginya Murabbi Ummah.. TG Haron Din

Tanpa disedari telah pun seminggu berlalu... Terasa bagaikan baru berlaku...

Di pagi Jumaat (16/09/2016) yang penuh barakah, sekitar jam 10:05 pagi kita dikejutkan dengan kembalinya ke rahmatuLLAH seorang murabbi tersohor di tanah air iaitu Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din al-Hafiz. Satu kehilangan yang amat besar kepada ummah.

Beliau menghembuskan nafas terakhir pada usia 76 tahun jauh di bumi USA, lebih khusus lagi di Stanford University Hospital, San Francisco, California di saat menerima rawatan susulan bagi penyakit jantung yang dialaminya.

Tiba-tiba sahaja hati terasa amat sebak. Pilu mengingatkan betapa telah pergi seorang lagi ulama' yang begitu tenang menghadapi pelbagai fitnah serta mehnah kehidupan dan begitu bersungguh serta istiqamah dalam perjuangan dakwahnya. Keikhlasannya amat terserlah, jelas dapat dibaca pada bicara dan tindakannya walaupun sebenarnya ia berkait dengan hati.

Dalam masa terdekat ini, sekitar Jun - Julai yang lalu, kita telah kehilangan Dr Abdul Aziz Hanafi dan TG Hj Salleh Musa. Setahun sebelumnya kita terkesan dengan pemergiaan TG Datuk Hj Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Itu di peringkat negara. Di peringkat antarabangsa, pada jarak waktu yang dekat, kita telah pun kehilangan beberapa cendekiawan Islam yang banyak jasanya; antaranya Sheikh Dr Sa'id Ramadhan al-Buti, Sheikh Dr. Wahbah az-Zuhaili, Abuya Djamaluddin Waly (Aceh),Tgk H Mukhtar Luthfi (Aceh) dan ramai lagi.

Inilah petanda dunia sudah semakin hampir ke penghujungnya di mana ilmu agama semakin terpinggir dengan meninggalnya para ulama. Bersabda RasuluLLAH SAW:
 
إِنَّ اللهَ لاَ يَقْبِضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعًا يَنْتَزِعُهُ مِنْ الْعِبَادِ، وَلَكِنْ يَقْبِضُ الْعِلْمَ بِقَبْضِ الْعُلَمَاءِ؛ حَتَّى إِذَا لَمْ يُبْقِ عَالِمًا اتَّخَذَ النَّاسُ رُءُوسًا جُهَّالاً،
فَسُئِلُوا فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ فَضَلُّوا وَأَضَلُّوا. 

Sesungguhnya Allah tidak mencabut ilmu sekaligus dari para hamba, akan tetapi Allah mencabut ilmu dengan mewafatkan para ulama, sehingga ketika tidak tersisa lagi seorang alim, maka manusia akan menjadikan orang-orang bodoh sebagai pemimpin, lalu mereka ditanya, kemudian mereka akan memberikan fatwa tanpa ilmu, maka mereka sesat lagi menyesatkan orang lain".
[Al-Bukhari (100, 7307); Muslim (2673)]

Lihatlah akan realitinya pada hari ini. Betapa ramai orang yang berlagak pandai tetapi sebenarnya dangkal, lebih menampakkan kebodohan dan kejahilannya. Sebahagiannya pula hebat bercakap hal agama tapi menyeleweng dari kebenaran dan disiplin agama. Inilah juga petanda dunia akhir zaman.

Berbalik kepada pemergian TG Haron Din.

Sebelum berangkat ke bumi US, TG Haron Din telah berpesan... 'Di mana dia hembuskan nafas terakhir, di situlah dia bersemadi'. AlhamduliLLAH segalanya dipermudahkanNYA.

Jenazah almarhum disolatkan oleh ribuan jemaah seusai solat Jumaat di Masjid an-Nour, Santa Clara dengan diimamkan oleh anaknya, Hamdi Haron. Seterusnya jasadnya dikebumikan di Five Pillars Cemetery, Livermore.

Di tanah air pula, jutaan pencinta ulama turut sama menyempurnakan solat ghaib di merata masjid, surau dan musolla. Menariknya solat ghaib di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah diimamkan oleh cucu almarhum sendiri, Hakeem Hamdi. SubhanaLLAH. Itulah kelebihan yang ada pada ulama yang begitu ikhlas dengan ilmu agama yang ada padanya, sekaligus menjadi antara bekalan paling berharga menuju Syurga FirdausNYA.

Metro Ahad, 18/09/2016 -  Foto Iddin no. 2, 3 & 5 dari atas kiri
AlhamduliLLAH... anak sulung kami, Izzuddin yang baru tiba di California beberapa hari sebelumnya berkesempatan turut sama menunaikan solat jenazah ke atas Tuan Guru Haron Din serta mengiringi jenazahnya sehingga selesai dikebumikan. Ada hikmahnya bagi Iddin.

Melalui beberapa keping foto terkini yang sempat diambil yang dihantar oleh Iddin, kami perpanjangkan ke pelbagai grup media sosial.

Rupa-rupanya ia diambil oleh beberapa akhbar sebagai foto sisipan atau pelengkap kepada berita yang disiarkan. AlhamduliLLAH moga ada manafaatnya.

Munajat kami untukmu Tuan Guru...
''Ya ALLAH, Tuhan Yang Maha Agong... Rahmatilah akan roh Almarhum Tuan Guru Haron Din dan himpunkanlah ia di kalangan para Auliya', Solehin, Siddiqin dan Syuhada'. Amiin... amiin.. amiin.. Ya Rabbal 'aalamiin."

Berbahagialah dikau wahai Tuan Guru..! Jasamu pada agama tiada ternilai... hanya ALLAH SWT yang mampu membalasnya.

No comments: