Tuesday, September 20, 2016

Iddin Balik Ke California

Anak sulung kami, Muhammad Izzuddin kini sedang melanjutkan pengajian di California, USA. Beliau ke sana sejak 2 tahun lepas.

Pada awal Julai baru-baru ini, Iddin pulang bercuti ke tanah air. Terlerai kerinduan yang terpendam selama ini. Walaupun selama ini kami sekeluarga sering bersua di alam maya terutama melalui aplikasi Skype tetapi amat jauh bezanya apabila bersama di alam nyata.

Rakan-rakan lama ketika Rumah Terbuka Hari Raya
Keakraban sesama ahli keluarga terutama sesama adik beradik amat menyerlah. Gurau senda dan gelak tawa menceriakan suasana.

Paling seronok apabila dapat menyambut Ramadhan dan Eid Fitr bersama-sama. Juga bersama menjadi hos rumah terbuka Hari Raya dan bersama-sama memeriahkan sambutan Hari Keluarga Tauhideans (keluarga Tauhid-Azizah) di Anang Sari Homestay di Melaka. Begitu juga ketika berada di kampung halaman di Kuala Terengganu dan Sepang, Selangor.

Bagi Iddin... sempat juga dia menaburkan baktinya sebagai facilitator di dalam Kem Cemerlang SPM di Mersing. Diikuti 'merayau' beberapa hari bersama teman-teman lamanya ke utara Semenanjung Malaysia. Pada saat lain, kerap kali menjadi pemandu peribadi untuk atuk dan nenek bagi memenuhi jemputan perkahwinan, balik kampung dan sebagainya.

Sebelum berlepas ke CA
Di penghujung minggu lepas (10/09/2016)... di awal cuti persekolahan Penggal ke-3/2016, Iddin kembali terbang ke California bagi meneruskan perjuangannya di UC Davis (University of California) di Davis untuk kira-kira 2 tahun lagi sebelum menamatkan pengajian Bachelor Science in Biology.

Jarak waktu 3 bulan terasa amat pendek sekali. Cepat sahaja berlalu. Pejam celik... pejam celik... dah balik ke CA. Jika direnungkan secara mendalam... itulah juga hakikat kehidupan di atas muka bumi ini... cuma bila masanya tidak pasti. Hanya ALLAH Yang Maha Mengetahui.

Buat Iddin... selamat meneruskan perjuangan di bumi Uncle Sam. Buatlah yang terbaik untuk kehidupan di masa hadapan samada di dunia nan fana' ini, apatah lagi untuk bekalan di akhirat yang kekal abadi.

Semoga sentiasa di bawah lindungan dan peliharaan ILLAHI dan Selamat Maju Jaya. Ameen.

No comments: