Tuesday, October 6, 2015

UPKK 2015 - Selamat Berjuang

Tidak ramai orang yang tahu dan ambil tahu apa ke bendanya UPKK ni kecuali yang melaluinya terutama yang menghantar anak-anak ke sekolah rendah agama. Tidak kiralah dipanggil SRA, SAR atau KAFA.

Jadual Peperiksaan UPKK 2015
UPKK adalah singkatan kepada Ujian Penilaian Kelas KAFA iaitu peperiksaan sijil agama peringkat sekolah rendah kendalian JAKIM (Jabatan Kefahaman Islam Malaysia). Peperiksaan ini dilaksanakan di seluruh negara.khusus untuk pelajar Tahun 5 yang mengikuti kelas pengajian agama selepas waktu persekolahan sekolah kebangsaan. 

Tidak menghairankan jika ada yang tidak mengetahuinya kerana ramai juga ibu bapa yang tidak menghantar anak-anak ke kelas agama berkenaan. Mungkin ianya tidak disediakan di kawasan mereka tinggal atau merasakan tidak perlu. Terserahlah... 

Cuma sebagai peringatan, anak-anak adalah amanah ALLAH SWT, maka usah dilupakan kewajiban ibu bapa mendidik mereka dengan ilmu agama. Bukan soal sijil tetapi soal kefahaman Islam dan pengamalan sebenar sebagai hamba ALLAH SWT. Sijil cuma sebagai alat untuk kesinambungan jalur pengajian anak-anak selepas tamat pengajian di peringkat sekolah rendah.

Opps.. Maaf... panjang pula celotehnya.

Mengikut perancangan, UPKK sepatutnya bermula semalam, Isnin (05/10/2015) dan berakhir pada Khamis (08/10/2015). Namun disebabkan jerebu, sekolah diarahkan tutup selama 2 hari iaitu semalam dan hari ini (Isnin - Selasa). Maka jadual peperiksaan untuk kedua-dua berkenaan terpaksa ditangguhkan kepada tarikh yang akan ditentukan kemudian. Jika tiada aral, jadual peperiksaan pada hari Rabu dan Khamis akan berjalan seperti dirancangkan.

Imran di Sekolah KAFA (I) Ar-Ridhuan
Untuk UPKK ini, anak bongsu kami, Imran serta 2 sepupunya, Adam di Selangor dan Wajdi di Terengganu adalah antara calon yang mendudukinya. 

Didoakan moga mereka bertiga serta rakan-rakan Tahun 5 mampu melaluinya dengan baik serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT dalam menjawab setiap soalan yang diutarakan. Seterusnya beroleh kejayaan yang membanggakan sebagai bekalan ke akhirat. Ameen.

Bagi Imran dan yang bersekolah di Selangor, mereka mempunyai satu lagi cabaran peperiksaan sekolah agama yang lebih mencabar pada tahun hadapan iaitu PSRA (Peperiksaan Sekolah Rendah Agama) yang dikendalikan oleh JAIS (Jabatan Agama Islam Selangor). Pada masa yang sama perlu menghadapai cabaran UPSR (Ujian Penilaian Sekolah Rendah) di sekolah kebangsaan. Lazimnya dilaksanakan selang 2 - 3 minggu sahaja. 

Moga mereka sentiasa dirahmati ALLAH SWT dan berada di landasan yang benar sebagai hambaNYA. Ameen.

No comments: