Monday, October 12, 2015

PT3 2015 - Selamat Berjuang

Dalam ribut anak-anak meneruskan perjuangan UPKK yang tertangguh ke minggu ini, para pelajar Tingkatan 3 terus dengan jadual peperiksaan utama yang tersedia untuk mereka, Ujian Bertulis Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) yang bermula pada hari ini, selama 3 hari sehingga hari Khamis ini.

Secara umumnya PT3 ini telah bermula sejak pertengahan tahun lagi dengan Kajian Kes untuk subjek Geografi dan Sejarah. Diikuti pula Ujian Lisan Bertutur dan Mendengar bagi subjek Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris pada bulan Ogos lalu.

Kini tiba pula giliran Ujian Bertulis untuk subjek Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains, Kemahiran Hidup Bersepadu, Pendidikan Islam dan bahasa pilihan.

Tahun ini adalah tahun kedua pelaksanaan PT3, menggantikan Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang lebih tertumpu kepada ujian bertulis.

Dengan penambahbaikan yang dilakukan, diharapkan sistem peperiksaan yang baru ini dapat membentuk para pelajar yang mempunyai daya fikir yang lebih inovatif, progresif dan kreatif serta dianugerahi sahsiah diri dan jati diri yang positif.

Setiap yang baru pasti ada pro dan kontranya. Adatnya begitu. Jika ada kelemahan dan kekurangan, usahakan untuk diperelokkan sehingga ianya menjadi lebih baik daripada sebelumnya.

Dalam keluarga kami, Nur Solehah yang bersekolah di MRSM Kota Putera, Besut adalah antara salah seorang calonnya. Begitu juga sepupunya di Kuala Lumpur; Arif Farhan.  

Kepada mereka berdua dan semua calon PT3, hadapilah perjuangan ini dengan penuh semangat dan buktikan bahawa kalian mampu melakukan yang terbaik.

Moga ALLAH lapangkan dada, tenangkan fikiran dan dapat menjawab setiap soalan dengan sempurna dan dikurniakan kejayaan di dunia dan di akhirat. Aameen.

No comments: