Saturday, September 19, 2015

Cuti Sekolah

Hari ini bermulanya cuti persekolahan Semester 3/2015 selama seminggu bagi negeri-negeri yang bercuti hujung minggu pada hari Ahad. Selebihnya telah pun memulakan cuti mereka semalam.

Solehah yang bersekolah di Besut, Terengganu - AlhamduliLLAH telah pun selamat tiba dari Kota Bharu pada lewat petang Khamis. Manakala Hanisah dan Imran pula tamat persekolahan mereka pada petang semalam.

Lazimnya setiap kali cuti persekolahan, maka adalah tempat-tempat menarik yang berunsur pelancongan yang kami kunjungi. Yalah... mana lagi ada masa untuk keluar bersama-sama dengan anak-anak, khususnya Solehah yang hanya bersama pada cuti persekolahan.

Pada kali ini selama seminggu, Inshaa ALLAH kami akan berada di Terengganu - ada majlis perkahwinan 3 serangkai anak saudara pada hari Selasa, diikuti majlis korban sempena Eid Adha. Selepas itu bertolak ke Besut pula untuk menghantar Solehah kembali ke asrama.

Kebiasaannya, sela masa yang ada akan cuba dipenuhi dengan aktiviti ziarah keluarga, saudara-mara dan bertemu rakan-rakan lama zaman sekolah dahulu. Jika berkesempatan ingin juga berkunjung ke destinasi-destinasi pelancongan di Terengganu. Itulah yang selalunya kami cuba usahakan demi menghargai keindahan dan keunikan tersendiri yang tiada taranya di tanah air sendiri.

Namun, di sebalik keseronokan cuti seminggu ini, ketiga-tiga anak kami sebenarnya berada di zon tekanan peperiksaan

Selepas seminggu sekolah dibuka kembali, Imran di Tahun 5 akan menduduki Ujian Penilaian Kelas KAFA (UPKK). Pada minggu berikutnya Solehah pula menghadapi Penilaian Tingkatan 3 (PT3). Manakala Hanisah pula akan berjuang dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) selama sebulan, bermula awal November nanti. 

Sedikit sebanyak percutian pada kali ini kurang meriahnya bagi mereka bertiga. Malah kami pun turut merasainya. Apa-apa pun bergantung kepada keadaan - yang utama perlu didahulukan.

Inshaa ALLAH kiranya ada perkembangan menarik yang boleh dikongsikan bersama, akan kami usahakan untuk tatapan semua.

Selamat Bercuti. Moga sillaturahmi akan terus mengharum wangi. Aameen.

No comments: