Wednesday, September 3, 2014

Sekejap di FELDA TRAP Sg. Klah

Taman Rekreasi Air Panas (TRAP) Sg. Klah di Sungkai, Perak pernah kami kunjungi hampir 10 tahun lalu. Ketika itu kami menyertai program mega Hari Keluarga Haji Zubir. Tiada chalet atau homestay mahupun hotel yang disewa, cukup bermalam di bawah khemah sahaja. Itu dulu...

FELDA Residence Hot Springs @ Sg. Klah, Sungkai, Perak
Baru-baru ini, bersekali dengan Majlis Makan Malam x-MRSM Kota Bharu di FELDA Residence Hot Springs (FRHS), kami menginap di villa FELDA - ruang bilik yang selesa untuk kami berempat termasuk Imran daan Solehah.

Pemandangan sekitar FELDA Residence dengan keluasan kira-kira 6.5 ekar amat tenteram dan nyaman, dilingkungi hijauan pepohon sawit dan bungaan mekar berkembang. Tersedia juga padang bola untuk aktiviti luaran dan beberapa kemudahan lain termasukkan dewan besar dan bilik-bilik seminar.

Perjalanan kami dari Ulu Kelang lancar merentasi PLUS. Makluman diterima, kenderaan perlahan menuju Sungkai, alternatifnya masuk tol Slim River.

Nasi Bamboo Sg. Klah
Kami singgah makan tengahari di Warung Nasi Bamboo Sungai Klah, Menu utamanya nasi putih kukus daun pisang dalam kelongsong buluh berlaukkan ayam kampung bakar percik + telur asin + pajeri nenas + sambal. Minuman istimewanya pula adalah cendol. Setiap set hidangan nasi bamboo (berserta minuman) berharga RM8 - RM10. Bolehlah...!

Meneruskan perjalanan, kami melalui perkampungan FELDA Sg. Klah. Jalannya masih seperti dahulu... sempit dan pecah berlubang di bahu jalan, merbahaya ketika berselisih kenderaan terutama kepada penunggang motorsikal. Kepada yang berkenaan, dapatlah kiranya dinaiktarafkan demi keselesaan semua. Apatah lagi TRAP Sg. Klah semakin mendapat sambutan.

Kami tiba di FRHS sekitar jam 2:00 petang. Laili sibuk dengan tugasan pendaftarannya di Dewan Besar, kami bertiga pula balik ke bilik yang tersedia. Cuacanya agak panas dan terasa amat berat untuk memulakan penerokaan ke kolam air panas. Tunggu punya tunggu... hujan lebat pula yang turun.

Kolam Berendam
Ketika hujan sedikit reda, kami mula menapak ke Kolam Berendam yang terletak di hujung padang belakang FRHS. Pengunjung kolam tidaklah ramai, masih banyak ruang untuk berendam. Ramai yang sedang berteduh hujan di wakaf berbumbung.

Air kolam berasap-asap. Panasnya seakan menyengat tika hujung kaki menyentuh air tetapi akhirnya suhu badan dan suhu air telah pun sebati, berendam pun terasa nyaman sahaja.

Di tepi kolam pula disediakan 3 tempayan besar air biasa sebagai bilasan sebelum meninggalkan kolam. Tempayan ini benar-benar mengimbau kenangan silam ketika di kampung - letaknya di hujung cucuran atap dan di tepi anak tangga - airnya sebagai basuhan kaki sebelum naik ke rumah.

Kami bertiga tidak berlama-lamaan di kolam kerana hujan kembali lebat berserta kilat dan guruh. Petugas kolam telah mengarahkan agar kolam dikosongkan. Tidak mengapalah, Inshaa ALLAH... Esok Masih Ada (meminjam tajuk salah sebuah filem bikinan Tan Sri Jins Shamsuddin).

"Kolam ni... ana yang punya!"
Keesokan harinya (Ahad), seawal jam 7:30 pagi, bersama dengan Imran, kami telah pun bergerak ke Kolam Berendam. Tiada pengunjung lain. Hanya kami berdua sahaja.

Namun kami merasa amat terkilan kerana airnya tidak panas seperti semalam, hanya suam-suam kuku sahaja. Mungkin paip sumber air panas belum dibuka lagi ataupun suhu sejuk malam hari menyebabkan panasnya hilang.

Kami tidak boleh lama berendam kerana ada misi lain yang perlu dikejar - makan pagi dan bergerak segera ke KLIA2, Sepang menghantar Solehah yang akan menaiki AirAsia ke Kota Bharu pada tengaharinya dan pulang ke sekolahnya di Besut, Terengganu.

Lokasi Merebus Telur
Sebelum meninggalkan persekitaran kolam air panas, kami sempat menjenguk lokasi Merebus Telur, Taman Terapi, Aliran Air Bertingkat, Jakuzi, Spa Villa dan beberapa lokasi menarik lain.

Dek kesuntukan masa, segalanya sekadar dinikmati pada pandangan mata sahaja. Maka tidak banyak aksi dan aktiviti yang sempat diabadikan. Inshaa ALLAH jika ada peluang di lain kesempatan.

Seusai menjamah sarapan di Meranti Coffee House, kami terus beredar meninggalkan FRHS sekitar jam 10:00 pagi dan tiba di KLIA2 kira-kira sejam setengah selepasnya.  Awalnya risau juga dengan perjalanan dari Sungkai ke Sepang sejauh lebih 180km yang belum pasti laluan dan jarak masa yang perlu dihadapi. AlhamduliLlah.

Bagi yang ingin melihat sebahagian foto yang tidak seberapa, silalah selak Album Foto Kami di sebelah kiri laman.

No comments: