Friday, January 10, 2014

Kursus Asas Haji Bersiri

Saban tahun setiap awal tahun, aura ibadah haji pasti akan mulai dirasai oleh para bakal jemaah haji. Ketika inilah surat-surat jemputan daripada Lembaga Tabung Haji mulai mendatangi mereka. Rasa seronok dan teruja yang tidak dapat digambarkan. Apakan tidaknya, ALLAH SWT mengundang diri bertamu di rumahNya, BaituLlah dan menziarahi kekasihnya, Muhammad SAW. SubhanaLlah... AlhamduliLlah... Allahuakbar...

Sekalung Tahniah untuk anda, para bakal jemaah haji.

Maka bermulalah Kursus-kursus Asas Haji yang dijalankan secara bersiri, sekitar 16 - 20 siri, bergantung kepada pengendali kursus; Lembaga Tabung Haji dan agensi pengendali haji. Lazimnya diadakan di hujung minggu, siang atau pun malam.

Di sesetengah tempat, ianya telah bermula pada hujung minggu baru-baru ini, manakala lain-lain tempat Insya ALLAH dalam seminggu dua ini. Ada yang berbayar dan ada yang percuma. Pilihlah mana yang berkenan dan bersesuaian dengan kelapangan masa sendiri.

Paling utama - carilah masa dan istiqamah dengan kursus yang diikuti. Sentiasa ulang kaji dan bertanya pada yang arif. Jangan tersilap rujuk, walaupun pak haji atau mak hajjah... belum tentu pemahamannya betul. Bukan nak mengata tetapi itulah pengalaman yang kami alami.

Dikatakan Kursus ASAS HAJI kerana tidak semua orang tahu dan faham bagaimana hendak menunaikan ibadah haji. Yalah... ibadah sekali seumur hidup, dibimbangi perlaksanaannya tidak mengikut syariat. Natijahnya amat besar di kemudian hari. Maka amat wajar bagi setiap bakal jemaah untuk mempelajarinya secara berhadapan dengan para pembimbing haji. Segala permasaalahan dan kemusykilan dapat diutara dan diperjelaskan oleh para ustaz yang berkelayakan dan berpengalaman secara khusus.

Sebagai makluman, bagi yang tinggal di sekitar Ulu Kelang, kursus PERCUMA anjuran bersama Masjid al-Ridhuan dan Gemilang Travel n Tours telah pun bermula pada hujung minggu baru-baru ini iaitu Ahad malam Isnin, selama 2 jam selepas solat fardhu Maghrib bertempat di Kompleks Pengurusan Jenazah Masjid al-Ridhuan (bersebelahan MRR2). Penyertaannya masih terbuka untuk semua. Tidak kiralah berhaji melalui Tabung Haji mahu pun lain-lain agensi atau pun sekadar mendalami ilmu haji dan umrah.

Selamat berkursus.

Alangkah bertuahnya kepada mereka yang mendapat undangan sebagai Dhuyuful RAHMAN (Tetamu ALLAH). Rindunya hati ini untuk ke sana lagi.

No comments: