Tuesday, December 10, 2013

Tuaian BBW Book Fair 2013

Kini sedang berlangsung The Big Bad Wolf Book Sale di MIECC @ The Mines, Seri Kembangan. Pesta jualan buku yang menawarkan harga yang amat murah. Bagi peminat buku, amat rugi kiranya tidak menyinggah. Datanglah bila-bila masa yang terluang kerana ianya dibuka 24 jam tanpa tutup sehinggalah jam 9:00 malam 15/12/2013 nanti. Semua kategori buku ada dijual tanpa mengira peringkat umur.

Aduhai beratnya...
Pagi semalam, akhirnya hajat kami sekeluarga tertunai juga. Sekitar 4 jam kami tenggelam di celah-celah jutaan buah buku. Kami anak beranak berpecah mengikut haluan masing-masing. Setiap orang ada minat akan genre bacaannya tersendiri. Jadi lebih mudah dan selesa kiranya mereka bergerak sendirian.

Masing-masing berjalan perlahan dari sebuah meja pameran ke meja berikutnya sambil membelek-belek helaian buku yang menarik hati dan pandangan. Mana-mana buku yang disukai dimasukkan terus ke dalam shopping bag yang disandang. Setelah penuh beg atau terasa berat untuk dibawa, maka buku-buku tersebut dipindah masuk ke 2 buah troli yang ditarik oleh ibu dan ayah.

Kepada para pengunjung yang tidak membawa beg mahupun troli, mereka boleh mengambil kotak-kotak buku yang disediakan oleh penganjur. Cuma seksa sedikit untuk mengusung/ menyorongnya ke sana-sini. Itulah pengalaman kami pada tahun lepas, jadi tahun ini kami beringat.

Pening nak pilih, akhirnya 70 buah terpilih
Menjelang tengahari, kaki pun terasa senggal dan kebas kerana banyak berjalan dan berdiri. Perut pun mula berkeroncong. Walaupun belum puas memilih buku, kami perlu berehat dan makan. 

AlhamduliLlah pihak penganjur ada menyediakan Storage Station secara percuma, bersebelahan escalator ke tempat makan dan kiosk makanan di tingkat atas dewan.

4 jam berlalu terasa begitu pantas sekali. Itupun tidak semua meja pameran yang disinggahi. Masing-masing hanya tertumpu pada lokasi yang digemari. Jika semuanya ingin dilawati, sehari suntuk barulah berbaloi. 

Dari pemerhatian kami, majoriti buku-buku adalah dalam bahasa Inggeris dari penerbit luar negara. Buku-buku dalam bahasa Melayu pula lebih tertumpu kepada terbitan PTS, itupun hanya melibatkan buku-buku lama yang bolehlah dikatakan sebagai jualan murah penghabisan stok. Lain kali diharapkan lain-lain penerbit tempatan akan turut serta memeriahkan pesta buku ini.

Koleksi buku @ BBW 2013
Untuk menyisih buku-buku mengikut keperluan, para pengunjung disediakan Books Sorting Area, berdekatan dengan Storage Station. Pilihlah buku-buku dengan aman sambil berbincang dengan ibu bapa/ adik beradik samada perlu atau tidak membeli setiap buku yang diambil.

Seterusnya susun setiap buku mengikut kategori harga yang tertera pada buku. Ianya ternyata mempercepatkan proses pembayaran di kaunter, apatah lagi jika kuantitinya agak banyak.

Anak-anak pulang penuh kegembiraan. Kira-kira 70 buah buku dibawa pulang. Cukuplah sebagai bahan bacaan tambahan sepanjang cuti persekolahan ini, juga sebagai koleksi kesayangan untuk tatapan di masa terluang.

No comments: