Saturday, July 21, 2012

Salam Ramadhan Kareem

Ahlan wa Sahlan ya Ramadhan al Mubarak.

AlhamduliLlah, setinggi-tinggi kesyukuran selayaknya untuk Allah SWT kerana diizinkan kita bertemu lagi dengan Ramadhan tahun ini. Moga kita semua dirahmatiNya di sepanjang Ramadhan dan dikurniakan ampunanNya setelah berakhirnya Ramadhan. Ameen.

Setiap kali tibanya Ramadhan, terasa gementar jauh di sudut hati ini. Bercampur baur antara gembira dan takut. Gembira kerana masih berpeluang meraih sebanyak mungkin kelebihan yang ada di bulan nan barakah ini. Manakala takut pula kerana khuatir tidak dapat mengimarahkan Ramadhan dengan sewajarnya.

Apakah Ramadhan tahun ini mampu menjadi yang terbaik berbanding Ramadhan-Ramadhan terdahulu? Itulah yang sering berlegar-legar di fikiran.

Sedia maklum, Ramadhan bukan sekadar menahan lapar-dahaga serta perkara yang membatalkannya tetapi lebih daripada itu. Ianya adalah bulan ibadah, bulan kebajikan dan bulan keberkatan yang berganda-ganda melebihi bulan-bulan lain.

Betapa pemurahnya Allah SWT pada bulan ini. Amat malang kiranya kita tidak merebut setiap ganjaran yang ditawarkanNya.

Segala peluang terbentang luas di sekeliling kita. Tepuk dada tanya iman, mana satu yang menjadi pilihan - meningkatkan ilmu, iman dan amal ataupun leka dan mengeluh dengan sedikit dugaan.

RasuluLlah SAW bersabda,"Barangsiapa mendirikan Ramadhan penuh keimanan dan berkira-kira mencari keredhaan Allah, maka akan diampuni dosa-dosanya yang lepas" - Hadis riwayat Bukhari dan Muslim.

Ya Allah, kurniakanlah kami kekuatan, kesungguhan dan keikhlasan dalam beribadah kepadaMu. Permudahkanlah kami dalam setiap urusan harian kami.

Ya Allah, anugerahkanlah kami puasa yang terbaik serta amal kebaikan yang terbaik. Jadikanlah kami hambaMu yang terbaik di sepanjang Ramadhan tahun ini. Dan jadikanlah Ramadhan kali ini yang terbaik buat kami.

Itulah harapan kami. Sesungguhnya Engkau Maha Pemurah lagi Maha Memperkenankan. Ameen Ra Rabbal 'alameen.

No comments: