Wednesday, July 11, 2012

Di Ambang Ramadhan

[Catatan ini adalah sebagai peringatan untuk diri ini yang sering alpa. Moga ada manafaat bersama]

Bulan Sya'aban kini semakin menghampiri penghujungnya. Seterusnya berganti pula dengan bulan Ramadhan - bulan yang sinonim dengan amalan sebulan berpuasa. Itulah yang terpahat di sanubari kita sejak zaman kanak-kanak lagi.

Tiada salahnya tetapi pengertiannya kurang tepat.

Bagi mereka yang berusaha mendekatkan diri kepada Allah SWT, hadirnya Ramadhan amat menggembirakan. Inilah bulan kemuliaan yang tiada tandingannya. Dipenuhi dengan kebaikan, keberkatan dan rahmat Allah yang berlipat ganda. AmpunanNya terbuka luas. Doa munajat amat mustajab. Malah dianugerahi pula malam nan istimewa yang terlebih baik daripada seribu bulan. Betapa pemurahnya Allah di bulan nan satu ini.

Justeru itu, apa lagi yang sewajarnya kita lakukan? Apakah ingin kita lepaskan kesempatan yang amat lumayan ini? Allahu akbar. Wahai hati, muhasabahlah diri...

Dari itu, saya berpesan lebih kepada diri sendiri, anak-isteri dan rakan-taulan semua - marilah sama-sama kita hidupkan Ramadhan tahun ini dengan sebanyak mungkin amal ibadah serta kebaikan. Marilah sama-sama kita berusaha melakukan yang terbaik yang selayaknya sebagai hamba Allah dengan mengharapkan redha dan rahmat dariNya.

Dengan Sya'aban yang masih berbaki ini, marilah kita melatih diri kita untuk mendekatkan diri kepadaNya dengan amalan puasa sunat, solat malam, baca Qur'an dan menghayati kandungannya, bersedekah, beriktikaf dan bersolat jemaah di masjid, bertaubat nasuha, berbuat baik sesama insan, menjaga tutur bicara dan perbuatan serta sentiasa bermunajat kepadaNya. Moga apabila tibanya Ramadhan kita telah pun terbiasa dengannya, maka mudahlah untuk kita meningkatkan lagi nilai amalan.

Moga kita semua dikurniakan kesihatan, kekuatan dan dipermudahkan olehNya. Ameen Ya Rabbal 'aalameen.

Marhaban Ya Ramadhan al Mubarak.

No comments: