Thursday, July 12, 2012

Nostalgia Salji di Australia

Facebook - amat jarang saya membukanya. Sesekali dijenguk hanya untuk mengetahui khabar berita rakan-rakan yang sering mengemaskini FB masing-masing.

Beberapa hari ini didapati ramai rakan yang begitu seronok sekali menyiarkan foto-foto terkini mereka sekeluarga sedang bermain salji di kawasan pergunungan di selatan benua Australia. Tidak kira rakan-rakan yang masih di Australia, mahupun yang berkunjung ke sana.

Dengan pakaian tebal membalut badan, snow boot kemas di kaki, muffler lembut membelit leher dan beanie menyerkup kepala - tampak bergaya sekali dengan berlatarkan persekitaran bersalji memutih. Sahlah fotonya di kawasan salji, bukannya sekadar super impose.

Barulah kami teringat, kini musim sejuk di sana. Sekaligus terimbas di ruang mata akan nostalgia selama hampir 4 tahun (2007-2010) kami 'bermastautin' di Australia, khususnya di Melbourne, Victoria.

Musim sejuk di Australia bermula dari bulan Jun sehingga Ogos. Kini adalah bulan Julai, masa yang sesuai untuk berkunjung ke kawasan bersalji di pergunungan tertentu. Manakala bagi Muslim, inilah waktunya kerana tidak sampai seminggu lagi bermulalah bulan Ramadhan. Bukannya apa, kot-kot tidak larat diselimuti kesejukan salji, salah satu penyebab cepat terasa lapar dan dahaga.

Selama 'tinggal' di bumi Aussie, kami tidak pernah ketinggalan bermain salji. Sekurang-kurangnya sekali setiap tahun tetapi biasanya berulang-ulang kali. Apatah lagi ketika membawa tetamu samada dari tanah air mahu pun dari pelusuk lain tanah Australia yang tiada salji (antaranya South Australia).

Lake Mountain adalah destinasi salji yang amat kami gemari. Lokasinya hanya 100 km dari kediaman kami di Dandenong. Malangnya pada tahun 2009, kebakaran hutan telah memusnahkan kawasan tersebut menyebabkan salji langsung tidak 'lekat' pada tahun-tahun berikutnya. Dari foto-foto yang diposkan di FB, nampaknya Lake Mountain kembali berseri dengan salji memutih.

Mount Buller juga antara destinasi salji yang menarik. Kawasannya jauh sedikit dari rumah kami, sekitar 200km jaraknya. Pilihan kami adalah bermalam di sekitarnya dan bermain salji seharian di puncaknya pada keesokan harinya. Tidak silap kami, hanya 2 kali kami ke Mt. Buller.

Mount Baw-Baw, letaknya tidaklah jauh sangat dari rumah, sekitar 135km sahaja. Akan tetapi kami tidak suka ke sana kerana jalannya berliku-liku - kepala cepat terasa pening dan tekak meloya. Tidak sesuai untuk kami. Hanya sekali kami ke sana, itu pun pada tahun pertama kami di Melbourne. Selepas itu 'tobat' tidak pernah menjejakkan kaki walaupun diajak oleh rakan sekampung.

Lain-lain kawasan di sekitar Melbourne yang tidak kurang popularnya adalah Mt. Hotham dan Falls Creek. Berhajat juga kami untuk ke dua-dua tempat tersebut tetapi tidak kesampaian. Salah satu sebabnya adalah lokasinya agak jauh dari kediaman kami. Cukuplah dengan apa yang ada berdekatan kami. Salji tetap salji, cuma pemandangannya berbeza.

Sebilangan besar pengunjung kawasan bersalji adalah peminat ski dan papan luncur. Tidak untuk kami. Memang ada hasrat untuk belajar bermain ski melalui kelas-kelas yang dianjurkan tetapi kosnya mahal. Cukuplah sekadar bermain toboggan dan snowtube meluncur menuruni cerun ataupun melayan anak-anak membina snowman dan snowcastle atau saling membaling snowball.

Jika bernasib baik, kami dihujani snowflake yang turun bagaikan gerimis melekat pada pakaian. Untuk meninjau keindahan persekitaran yang memutih bak hamparan permaidani putih, biasanya kami menaiki chairlift yang bergerak dari satu stesen ke stesen berikutnya.

Sebenarnya, musim sejuk adalah musim yang paling kami tidak gemari. Suasana sejuk menyebabkan kami menjadi pasif - malas bergerak. Namun dek kerana mengingatkan seronoknya bermain salji dan itulah peluang yang ada, maka segala yang pasif tiba-tiba menjadi aktif.

Sejuknya salji memang terasa, apatah lagi jika pakaian mulai basah dan salji mencair di dalam kasut. Pilihannya hanya satu - berhenti sahaja dan duduk diam-diam di dalam kereta atau di ruangan menunggu yang panas.

Walaupun sejuk, namun kewajiban bersolat tidak pernah dikesampingkan. Biasanya lokasi yang sedikit terlindung dengan beralaskan kanvas/ tikar, cukup untuk kami menzahirkan rasa syukur atas setiap nikmat yang dianugerahkanNya. Bermain salji jugakan satu nikmat daripada Allah.

Cuma kami merasa amat sedih melihat sebilangan rakan yang memandang ringan akan kewajiban yang satu ini dengan pelbagai alasan yang direka-reka. Kata pak guru, hukumnya mudah, jika kerana bermain salji menjadi sebab solat ditinggalkan, maka aktiviti bermain salji serta perjalanannya itu jatuh haram walaupun hukum asalnya harus. Maka jadilah keseluruhannya haram. Begitu juga pada kegiatan seharian kita yang lain. NauzubiLlahi min zaalik. Ameen.

No comments: