Friday, June 8, 2012

Ukhuwah Adik Beradik

Cuti sekolah Semester 1/2012 telah pun hampir ke penghujungnya. Jarak waktu 2 minggu terpisah dalam 2 suasana berbeza.

Minggu pertama, anak-anak sibuk dengan aktiviti kem, kelas tambahan, pulang bercuti ke rumah tok ayah di Terengganu dan menyibukkan diri di majlis perkahwinan saudara di kampung datuk-nenek di Bukit Bangkong, Selangor.

Minggu kedua mereka lebih banyak masa di rumah - berehat, bermain, membaca, menonton, melayari internet serta menyiapkan kerja sekolah yang dibekalkan guru.

Seronok apabila melihat kemesraan yang terjalin sesama adik beradik. Apatah lagi bersama si abang yang tinggal di asrama ketika musim persekolahan. Inilah masanya untuk bermanja dan mempereratkan silaturrahim serta tautan rasa kasih dan sayang.

Kami sentiasa mengingatkan mereka, "Sayangilah sesama adik beradik. Ditakdirkan ditimpa kesusahan, maka adik beradiklah yang sentiasa berlapang dada dan ikhlas membantu. Orang lain belum tentu lagi".

Harapan kami, ibu dan ayah : moga kemesraan yang sedia terjalin akan terus kekal selamanya, saling hormat menghormati dalam ikatan ukhuwah Islamiah yang tulen. Ameen... ameen... ameen ya Rabbal 'alameen.

No comments: