Wednesday, June 20, 2012

Euro2012 > Bangun Malam

Sekarang adalah musim Euro2012. Bermula 9 Jun lalu dan akan berakhir 2 Julai nanti.

Bagi kaki bola dan yang ambil tahu pasal bola, bila disebut Euro2012, fahamlah mereka apa ke bendanya. Inilah yang ditunggu-tunggu mereka 4 tahun sekali, berselang 2 tahun daripada Piala Dunia.

Walaupun Euro2012 ini hanya melibatkan negara-negara Eropah tetapi auranya menyelinap hampir ke seluruh dunia. Apakan tidak, di sinilah berkumpulnya jagoan bola sepak dunia dengan gaya, kemahiran dan strategi (style, skill and strategy) permainan yang memikat hati. Itu kata kaki bola @ hantu bola.

Entahlah, saya bukannya kaki bola cuma suka tengok bola masuk gol. Apatah lagi jika permainannya menghiburkan. Pasukan mana yang score atau menang saya tidak kisah. Jadi, cukuplah sekadar menonton siaran berita atau sukan pada keesokan harinya.

Hampir keseluruhan perlawanan Euro2012 ini berlangsung sekitar jam 2:45 pagi. Prime time tidur - waktu sedang enak beradu sambil diulit mimpi-mimpi indah. Bagi kaki bola, tiada kisahnya bagi mereka. Malah jika berterusan semalaman sehingga ke pagi pun mereka masih sanggup bersengkang mata. Segala-galanya kerana bola.

Secara peribadi, saya merasa amat cemburu melihat kesungguhan bangun malam para kaki bola ini. Seringkali terfikir, alangkah bertuahnya mereka kerana dianugerahi semangat juang melawan mengantuk yang begitu tinggi.

Kiranya turut sama disekalikan dengan ibadah malam, lagilah beruntungnya mereka. Cukuplah sekitar setengah jam sebelum/ selepas perlawanan bermunajat kepadaNya sebagai tanda syukur atas segala limpah kurniaNya.

Alangkah baiknya jika amalan bangun malam ini diteruskan selepas musim Euro2012, menjadi satu tabiat yang sebati dalam diri.

Dengan kata lain, aktiviti bangun malam kerana bola menjadi latihan untuk bangun malam untuk berqiamullail. Persediaan yang amat bermakna menjelang tibanya Ramadhan al-Mubarak, bulan ibadah yang tiada tandingnya.

RasuluLlah SAW bersabda,"Solat yang paling utama selepas solat fardhu adalah solat malam (tahajud)" - (HR Muslim).

Sabda RasuluLlah SAW lagi,"Hendaklah kamu bangun melakukan ibadah pada waktu malam kerana ini adalah kebiasaan orang-orang soleh sebelum kamu sebagai jalan untuk mendekatkan dirimu kepada Allah, penghapus dosa, pencegah kejahatan dan menolak penyakit dari jasad" - (HR Tarmizi dan Tabrani).

Dalam hal bangun malam ini, diakui diri ini sentiasa tewas dengan bujukan enaknya tidur. Keinginannya kuat, malangnya kerap bertangguh apabila terjaga, sehinggalah waktu tahajudnya telah hampir di penghujung. Lazimnya begitu.

Itulah sebabnya dikatakan saya amat cemburu kepada kaki bola yang cepat sekali bingkas bangun apabila waktu bersiaran Euro2012 hampir tiba. Jika saya dapat bangun malam seumpamanya, alangkah beruntungnya diri ini.

Moga-moga kita semua dipermudahkan oleh Allah SWT dalam usaha mendekatkan diri kepadaNya. Ameen.

No comments: