Monday, June 25, 2012

Ceramah Prof Kamil di as-Sobirin

AlhamduliLlah malam tadi saya berkesempatan duduk bersama khalayak jemaah Masjid as-Sobirin, AU5C yang begitu ramai - dianggarkan lebih 600 orang yang hadir - semata-mata menadah telinga dan hati, mendengar luahan harapan dan pesanan daripada Tuan Haji Prof Dr. Muhd Kamil Ibrahim.

Bagi yang sering mengikuti coretan beliau di blog Kehidupan Ringkas Tapi Signifikan dan juga di FB serta membaca buku-buku Travelog Haji, Travelog Dakwah, 50 Tip Motivasi Haji dan yang terbaru Bersyukur Saat Diuji, rasanya tidak perlu diperkenalkan lagi siapa dirinya.

Beliau telah berhijrah ke Madinah kira-kira 10 bulan lalu dan kini sedang bercuti musim panas di tanah air.

Sesi ceramah malam tadi berlangsung secara santai. Input dakwah yang disampaikan amat mudah - mengajak seluruh umat Islam berusaha menjadi hambaNya yang sedikit, yakni memasuki syurga tanpa dihisab. Kaedahnya, ikutilah sunnah RasuluLlah SAW, antaranya :

- Amalkan solat 5 waktu berjemaah di masjid dengan disertai anak-anak.
- Lazimkan diri bangun bersolat malam di sepertiga akhir malam.
- Biasakan diri dengan puasa sunat, sebaiknya puasa Nabi Daud a.s. selang sehari.
- Jagailah aurat terutama bagi wanita dan anak-anak perempuan.
- Berdoa dan meminta hanya pada Allah SWT dengan sepenuh hati dan perasaan.

Inilah yang sentiasa diluahkan secara berulang kali oleh Prof Kamil pada setiap sesi ceramahnya, juga di blog dan FB. Inilah juga harapan beliau. Kisah kelalaian masa lalu setelah disedarkan oleh Allah SWT menjadi inspirasi utama beliau dalam mengajak saudara seIslam lain untuk turut berubah dan meningkatkan diri menjadi hambaNya yang dikasihi.

Dengan cara penyampaian 'bicara dari hati ke hati' membuatkan ia terkesan di hati. Setiap teguran, pertanyaan dan ajakan dirasakan bagaikan suatu motivasi ke arah perubahan diri yang lebih baik. Itulah sebenarnya yang diingini oleh setiap hati.

Moga usaha ikhlas Tuan Haji Prof ini akan sentiasa dipermudahkan oleh Allah SWT dalam rahmat dan redhaNya. Dan kita semua mendapat manafaat daripadanya sebagai bekalan untuk dibawa ke akhirat. Ameen Ya Rabbal 'alameen.

AlhamduliLlah, seusai solat sunat saya berpeluang bertemu mata dengan Tuan Haji Prof Kamil dan Puan Hajjah Roza sambil meminta jasa baik mereka menitipkan nota nasihat bertandatangan pada buku terbaru mereka; Bersyukur Saat Diuji dan Bukan Sekadar Resepi. Terima kasih Prof dan Roza.

No comments: