Thursday, February 9, 2012

Warga MRSM

Semalam (Rabu), anak sulung kami, Muhammad Izzuddin @ Iddin selamat mendaftar sebagai pelajar Tingkatan 4 di MRSM Serting, Negeri Sembilan. Sekaligus menjadi salah seorang warga MRSM. Pada hari yang sama sekitar 150 orang pelajar Tingkatan 1 turut sama mendaftar. Suasananya sibuk dan sesak, lebih-lebih lagi melewati waktu tengahari.

Kami tiba di MRSM Serting sekitar jam 8:25 pagi. Kelihatan telah banyak kereta bersusun-susun di kawasan padang tidak jauh dari Dewan Gemilang di mana sesi pendaftaran dan taklimat dilangsungkan. Para pelajar senior begitu sopan dan ramah sekali menyambut ketibaan setiap pengunjung. Harap-harap demikianlah budaya sebenar warga MRSM.

AlhamduliLlah, segala urusan pendaftaran berjalan lancar lebih-lebih lagi bagi yang datang awal seperti kami. Bermula dengan urusan mengisi borang, semakan, pembayaran sehinggalah masuk ke asrama, semuanya terasa begitu cepat sekali.

Namun kedapatan juga sedikit sebanyak kekeliruan dan kelemahan yang sewajarnya dielakkan seperti ketidakjelasan arahan pendaftaran dan waktu taklimat yang tidak sesuai (12:00 -4:00). Apa-apa pun segalanya telah pun selesai.

Ketika sesi taklimat Pengetua serta Penyelia Homeroom, penjelasan yang diberikan amat bermanafaat dan setiap program yang diatur banyak membawa faedah kepada para pelajar.

Kami tertarik dengan salah satu slogan yang menjadi tonggak pembentukan sahsiah diri bagi pelajar MRSM Serting iaitu Pintar Soleh Serba Boleh. Dengan kata lain, pendekatan kerohanian berasaskan Al-Quran diberikan perhatian sebagai penawar kejiwaan seperti program Mini Ulul Albab. Moga tercapai apa yang dicita-citakan. Ameen.

Diharapkan Iddin dapat segera menyesuaikan diri dengan rutin kehidupan pelajar berasrama penuh. Pesan kami, pandai-pandailah membawa diri dan berbuat baik dengan semua orang. Paling utama, usah lupa kewajipan sebagai hamba Allah SWT walau di mana berada.

Nampaknya selepas ini keraplah kami turun ke Negeri Sembilan. Sambil menjenguk Iddin di asrama, dapatlah kami luaskan pemandangan dan misi pelancongan kami di sekitarnya yang tidak kurang cantik dan menariknya.

Bersama-sama menghantar Iddin ke MRSM adalah datuk dan nenek. Anak-anak lain tidak ikut serta kecuali si bongsu, Imran.

Di sebelah malamnya kami menginap di rumah sepupu Laili, Dr. Rabiatul Adawiyah (terima kasih) yang baru berpindah ke Klinik Kesihatan Simpang Durian, Jelebu. Seawal jam 7:00 kami telah bertolak ke Bandar Seri Jempol yang terletak lebih 40 km dari Simpang Durian.

Sebenarnya sehari sebelumnya kami telah pun mencari jalan ke MRSM Serting. Tidak disangka pula ianya terletak di Jempol, ingatkan Bandar Baru Serting adalah satu daerah tersendiri. Berpandukan GPS, alih-alih dah pun tiba di hadapan pintu pagar MRSM Serting. Bila dah tahu tempatnya, maka mudahlah untuk dituju pada harinya.

Kami bergerak keluar dari MRSM Serting kira-kira jam 4:30 petang dan tiba di Hulu Kelang 2 jam selepasnya. AlhamduliLlah.

No comments: