Tuesday, February 28, 2012

Mesyuarat Agung PIBG

Hari Sabtu baru-baru ini, terdapat 2 Mesyuarat Agung PIBG yang perlu kami hadiri. Satu di sekolah menengah dan satu lagi di sekolah rendah. Waktunya pula sama, dari jam 08:30 pagi - 12:30 tengahari. Jalan penyelesaiannya: ayah ke sekolah menengah, manakala ibu pula ke sekolah rendah.

Dari pemerhatian kami di sekolah yang sama sejak bertahun lalu, sambutan ibu bapa/ penjaga terhadap majlis seumpamanya amat mengecewakan. Dari ribuan anak bersekolah, tidak sampai pun 100 orang (4%) ibu bapa/ penjaga yang hadir. Kami percaya yang datang pun orangnya sama sahaja saban tahun (selagi anak bersekolah di situ).

Untuk bersangka baik, kami mengandaikan kalangan ibu bapa lain amat sibuk dengan urusan harian. Mungkin juga harinya (Sabtu) tidak bersesuaian. Dan mungkin juga tempoh 4 jam adalah terlalu lama. Dari segi hebahan pula, mungkin ianya tidak sampai kepada mereka.

Entahlah... mungkin juga segelintir dari mereka menganggap tiada faedahnya duduk berjam-jam di dewan. Sekadar mendengar celoteh guru, JK PIBG dan perbincangan usul-usul yang diutarakan. Dengan kata lain, tiada nilai 'ringgit dan sen' yang diperolehi daripadanya.

Lihat sahaja suasana 'serbuan' bantuan persekolahan dahulu - sanggup mereka berdiri dan berpanas berjam-jam semata-mata RM100. Malah sanggup pula sebahagian daripadanya bercuti kerja.

Tidak bolehkah mereka turut mengambil inisiatif seumpamanya untuk menghadiri Mesyuarat Agung PIBG yang hanya diadakan sekali setahun? Tambahan pula turut disediakan tempat duduk yang selesa dan sarapan pagi? Amat jauh bezanya antara dua situasi tersebut.

Maaf jika dikatakan inilah sikap tidak prihatin dan tiada kesedaran. Sedangkan segalanya adalah berkaitan langsung dengan perkembangan dan permasalahan yang dihadapi oleh anak-anak kita di sekolah. Setiap perbincangan adalah untuk kebaikan bersama. Jika tidak ibu bapa sendiri, siapa lagi yang nak diharapkan?

Lebih menjengkelkan, ramai yang berdegar-degar cakapnya menyalahkan itu dan ini di tepi pagar sekolah (ketika menunggu anak pulang) tetapi tidak sanggup meluahkannya sendiri kepada guru dan JK PIBG.

Cuma ada ketikanya kami amat tidak gemar apabila soal politik kepartian dan individu berkepentingan turut dilibatkan oleh guru, JK PIBG dan perasmi/ penceramah. Ingatlah, tidak semua orang sealiran ideologi mahu pun pendekatan dengan kita. Tersilap bicara mungkin boleh meninggalkan kesan di jiwa.

Pendidikan adalah isu global yang melibatkan masa hadapan generasi baru. Ianya perlu ditangani dengan sebaik mungkin berlandaskan kewarasan akal dan hala tuju berwawasan. Jauhilah sikap mementingkan diri dan kejumudan pemikiran.

Sebenarnya banyak manafaat yang diperolehi dari Mesyuarat Agung PIBG. Setidak-tidaknya, inilah masanya kita dapat mengikuti secara dekat perkembangan sekolah di mana anak-anak kita menimba ilmu pengetahuan.

Tahniah kepada para guru dan ibu bapa yang sanggup meluangkan masa untuk anak-anak demi kejayaan mereka di masa hadapan - dunia dan akhirat.

No comments: