Thursday, October 6, 2011

Khabar Duka Dari Melbourne

Terkini : AlhamduliLlah, jenazah Almarhum Dr. Kamal telah selamat dikebumikan kira-kira jam 11:00 pagi Sabtu (8/10/2011). Kami tidak sempat menyertai solat jenazah dan mengiringinya ke kubur kerana menjangkakan majlisnya selepas solat Zohor. Tidak mengapalah, itulah yang sebaiknya kerana urusan berkaitan simati perlu disegerakan.

Namun kami berpeluang menyinggah di rumah Nor yang tinggal berdekatan rumah ibu bapanya serta adik beradiknya yang lain. Kesedihan jelas terpancar di wajahnya. Moga Nor dan anak-anak serta ahli keluarga lain mampu menghadapi dugaan ini yakni salah satu ujian daripada Allah SWT.

Hikmahnya, kunjungan kami yang turut sama disertai abah dan emak menemukan kami dengan bapa Nor, Ustaz Haji Mughni dan ibunya yang amat dikenali kerana sama-sama menetap di Jln Kebun, Klang suatu ketika dahulu. Moga persahabatan yang sedia terjalin akan terus mekar selamanya. Ameen.

---------------------------
Update : Insya Allah, jenazah Almarhum Dr. Kamal akan berlepas dari Melbourne Airport pada jam 1:15 pagi Sabtu (8/10/2011) dan dijadualkan tiba di KLIA jam 6:30 pagi.

Khabar diterima, jenazah akan disemadikan selepas Zohor di kampung halaman isterinya di Bukit Naga, Shah Alam. Bagi yang berkesempatan, bolehlah berkunjung ke Lot 2807, Batu 6, Bukit Naga, Seksyen 32, Shah Alam.


Terima kasih.

-----------------------------

Beberapa hari lalu kami mendapat berita tentang sahabat kami di Melbourne, Dr. Kamal Ismail aka Pak Tam akan menjalani pembedahan pintasan jantung di St. Vincent Hospital, Fitzroy, Melbourne. Selepas itu dikhabarkan pula keadaannya kritikal. Masing-masing berdoa moga beliau dikurniakan kekuatan dan disembuhkan oleh Allah SWT. Itulah yang selayaknya atas saudara seagama kita.

Petang semalam, kami mendapat SMS dari Sdr. Shaharuddin yang baru sahaja menamatkan pengajian lanjutan di sana, jiran setanah air terdekat Dr. Kamal ketika di Melbourne - Dr. Kamal telah kembali ke rahmatuLlah. InnaliLlahi wainna ilaihi raajiun.

Emel di bawah yang diterima
dari rakan komuniti Kg. Dandy malam tadi mengesahkan berita tersebut. Sama-samalah kita sedekahkan Al-Fatihah dan dipanjatkan doa moga roh Almarhum dirahmati dan diampuni Allah SWT dan dihimpunkan di kalangan hamba-hambaNya yang diredhai. Ameen.

Satu berita yang amat menyedihkan. Masih terbayang akan perwatakan Almarhum yang sentiasa ceria, gemar berseloroh, banyak bicara dan ringan tangan. Kami mula bertemu hampir 4 tahun lalu, ketika arwah bersama-sama keluarga baru tiba di Melbourne. Almarhum adalah pensyarah perubatan di Universiti Putra Malaysia (UPM) dan kini berada di tahun akhir pengajian peringkat PhD di La Trobe University.

Kini segalanya tinggal kenangan. Demikianlah aturan kehidupan.

Salam Takziah untuk isteri Almarhum, Nor serta anak-anak; Umaira, Aiman dan Fateha. Moga kalian tabah menerima dugaan hidup yang tidak disangka-sangka ini. Kami hanya mampu mengatakan, sabar dan redhalah... moga kalian dirahmati Allah SWT.

AL-FATIHAH.

Emel dari Melbourne...

Dr. Asrenee to kg-dandy at 10:41 PM (05/10/2011)

Assalamualaikum,


Dengan keizinan pihak keluarga Dr Kamal Ismail (Pak Tam) dgn ini saya memaklumkan bahawa kawan yang kita kasihi ini telah kembali ke Rahmatullah pada jam 5.25 ptg pada tarikh 5 Oct 2011.

Dgn ini diharap semua yang mengenalinya berdoa kebaikan kepadanya, diampuni dosa, ditambah pahalanya dan rohnya berada di 'Illiyyin bersama Ruh para Anbiya, Siddiqin, Syuhada dan Salihin.


Jenazah telah dibawa ke masjid Preston pada pukul 11.25 pm tadi. Urusan mandi & solat jenazah akan bermula jam 10.00 am esok (6/10/2011) di Masjid Preston (90, Cramer St, Preston).

Keluarga dari Malaysia akan sampai esok pagi dan isteri & keluarga arwah boleh dilawati di 36, Cabernet Crescent, Bundoora.


Wassalam.

1 comment:

rezeki said...

AL FATEHAH

salam takziah buat keluarga arwah