Saturday, March 8, 2008

Tetamu Dari Adelaide - Keluarga Fahmi-Zarah

Baru-baru ini (Sabtu, 01/03/2008), kami dikunjungi kenalan dari Adelaide, Fahmi dan isterinya, Zarah berserta anak perempuan mereka, Balqis. Mereka datang ke Melbourne kerana Zarah menghadiri kursus di sini. Zarah kini melanjutkan pengajian di peringkat PhD di University of South Australia.

Bergambar di hadapan rumah sebelum mereka berangkat pulang
Terasa begitu seronok sekali setelah lama tidak bersua. Kali terakhir kami berjumpa kira-kira 5 bulan lalu ketika kami sekeluarga bercuti di Adelaide. Kami mengenali mereka ketika Laili dan anak-anak belajar di sana lebih setahun yang lalu. Ketika itu pelajar lepasan ijazah (post graduate) di Adelaide tak berapa ramai, lebih-lebih lagi yang berkeluarga. Merekalah kawan, merekalah saudara, mereka jugalah keluarga. Susah senang dikongsi bersama. Jadi hubungan sesama mereka amat rapat dan terasa akan keakrabannya.

Sesi kursus Zarah pada hari Jumaat. Hari Sabtu mereka free. Kesempatan yang ada, dengan kereta yang disewa mereka bershopping sakan di DFO Murrabbin, pusat membeli-belah yang terkenal murahnya (ya ke?). Petangnya, kira-kira jam 06:00 petang mereka sampai di rumah kami berpandukan Melway sebagai penunjuk jalan.

Setelah berjumpa, rasa terubat segala kerinduan. Pelbagai cerita diperbualkan. Kisah lama masih segar di ingatan, cerita baru tidak dilupakan. Sesekali terbayang akan kehidupan di Adelaide yang tampak lebih aman dan bersopan berbanding di Melbourne. Balqis sendiri pun amat seronok dapat berjumpa dengan Hanisah, Solehah dan Imran.

Mereka tidak lama di rumah kami. Sempat mereka menjamu selera, nasi beriani gam dihidangkan. Sebelum malam menjengah, mereka perlu bertolak pulang ke hotel penginapan.
Pagi keesokan harinya mereka berangkat pulang ke Adelaide. Usah lupa, sampaikan salam ingatan mesra untuk rakan-rakan di sana. Insya Allah ketemu kita di lain kesempatan.

No comments: