Friday, March 14, 2008

Tetamu Dari Adelaide - Ana Hassan

Hari Isnin (10/03/2008), tak disangka-sangka kami dikunjungi oleh Rohana Hassan (Ana), rakan karib Laili sejak sama-sama belajar di MRSM Kota Bharu lagi. Kini Ana di tahun akhir pengajian peringkat PhD-nya (Pharmaceutical) di Adelaide. Di Adelaide, Ana tinggal bersama rakan-rakan setelah suaminya, Dr. Mustafa dan anak-anak kembali ke tanah air pada akhir tahun lepas.

Laili mendapat khabar Ana akan datang “jalan-jalan berubah angin” ke Melbourne sehari sebelumnya dengan menaiki bas. Jadi pagi Isnin, Laili menjemputnya di stesyen bas di City. Kebetulan hari tersebut cuti Hari Pekerja di Victoria. Jalannya tidaklah sibuk.

Apabila mereka berdua berjumpa, tau-tau ajalah… tak cukup masa untuk bercakap. Macam-macam cerita, berita dan alkisah yang dibualkan. Hal keluarga, perit-jerih belajar dan khabar berita rakan-rakan lama pasti tidak lekang diperkatakan.

Walaupun hari tersebut Hari Pekerja, Monash Uni tidak terlibat cuti. Laili ada urusan di Uni. Manakala Ropidi pula ada janji dengan Dr. Ramli di Springvale. Ana pula berhajat nak ke DFO Shopping Centre di Moorabbin, mencari buah tangan kegemaran kaum hawa…8). Elok le… boleh lah Ana layan diri dalam suasana kami tak berkesempatan nak bagi layanan sebagai tetamu.

Petangnya Laili menjemputnya di DFO. Kemudian ke Frankston, memenuhi jemputan makan di rumah Norhaini. Ana dijadualkan menaiki bas pulang ke Adelaide pada jam 08:00 malam. Petangnya Laili menghantarnya ke stesyen bas.

Menurut Ana, beliau akan pulang ke tanah air (urusan kerja) pada awal bulan April nanti. Usah lupa, sampaikan salam kami pada keluarga di Malaysia. Insya Allah ketemu lagi di lain ketika.

No comments: