Tuesday, January 8, 2013

Muhasabah Tahun Baru

Tahun baru Masihi 2013 telah pun seminggu berlalu. Aura tahun baru masih dirasai. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang terlibat secara langsung dengan kehadirannya. 

Pendek Umur

Setiap kali tibanya tahun baru, fenomena sambutannya tampak begitu meriah sekali. Hampir semuanya berseronok menyambut kehadiran tahun baru. Sebahagiannya bagaikan tidak ingat dunia lagaknya. 

Apabila direnungkan, terasa pelik pula. Apa ke tidaknya. Hadirnya tahun baru menandakan bertambah setahun lagi usia kita, hakikatnya usia kita semakin pendek. Bermakna saat kematian semakin hampir. 

Apakah mereka merasa amat seronok dan gembira kerana usia mereka semakin pendek? Ataupun seronok menyambut kedatangan malaikat maut yang semakin dekat saatnya?

SubhanaLlah, sedangkan para malaikat merasa amat gerun apabila malaikat maut mendatangi mereka.


Azam Bertangguh

Bagi yang berazam baru pula, pasti ramai yang masih bersemangat mengubah diri bagi menggapai apa yang diidamkan. 

Malah tidak sedikit yang telah pun kecundang dek semangat diri yang 'melayu' sebelum sempat berdikari. Itulah akibatnya jika berazam mengikut musim - maka jadilah azamnya hanya sekadar hangat-hangat tahi ayam.

Pesan seorang ustaz ketika berkuliah Subuh, "Jika berazam atau bertekad ingin menjadi lebih baik daripada sebelumnya, usahlah bertangguh, segeralah laksanakan. Maksudnya, jangan ditetapkan masa, hari mahu pun tahun untuk berubah, dibimbangi hajatnya tidak kesampaian. Apatah lagi melibatkan pengabdian diri kepada Allah SWT. Ingatlah, setiap detik usia kita semakin pendek dan kita tidak tahu bila akan dipanggil pulang kehadrat Illahi".

Moga ada manafaat bersama.

No comments: