Friday, January 18, 2013

Solehah ke MRSM Kota Putra

Tanggal 15-Jan-2013 (Selasa), dengan rasminya anak ketiga kami, Nur Solehah menjadi ahli warga MRSM Kota Putra, Besut, Terengganu. Proses pendaftaran sebagai pelajar Tingkatan 1 berjalan lancar AlhamduliLlah.

Solehah ditempatkan di Tingkat 4, Asrama Puteri Blok E. Satu-satunya asrama 4 tingkat khusus untuk semua pelajar perempuan dari Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5. Begitulah lazimnya, pelajar Tingkat 1 di tingkat atas, diikuti pelajar-pelajar Tingkatan 2 dan 3 di tingkat pertengahan. Manakala pelajar Tingatan 4 dan 5 di tingkat bawah. Tidak mengapalah...

Kehadiran para pelajar baru disambut mesra oleh para pelajar senior. Bermula dari ketibaan di laluan masuk maktab sehinggalah tiba di bilik asrama. Satu budaya yang amat baik bagi memberi semangat dan menanam keyakinan diri ke jiwa pelajar baru. Harap-harap demikianlah selamanya. Dengan kata lain, tiada lagi budaya mendera atau buli orang baru.

MRSM Kota Putra adalah satu-satunya MRSM daripada 49 buah MRSM di seluruh negara yang mengendalikan program berkembar 3 dalam 1 merangkumi Ulul Albab (Tahfiz)-IGCSE (Cambridge Learner)-Sains Tulen (kurikulum umum MRSM).

Satu cabaran besar buat Solehah di mana rutin hariannya agak sibuk dengan aktiviti hafazan dan pembelajaran. Yakin boleh, Insya Allah boleh. Sesungguh Allah SWT sentiasa bersama-sama dengan mereka yang sentiasa mendampingkan diri kepadaNya.

Lebih menyeronokkan lagi, Laili berkesempatan bersua muka dengan Tuan Pengetua MRSM Kota Putra, (Cikgu) Haji Abdullah Abdul Rahman. Beliau adalah guru homeroom Laili ketika bersekolah di MRSM Kota Bharu hampir 30 tahun lalu. Kini Solehah pula menjadi pelajar di sekolahnya. Bermakna 2 generasi berada di bawah seliaan Cikgu Abdullah. Dengan bangganya beliau mengumumkannya ketika sesi taklimat kepada ibu bapa dan pelajar.

Turut serta menghantar Solehah mendaftar adalah atuk dan nenek. Manakala Hanisah dan Imran tidak bersama kerana bersekolah. Izzuddin di MRSM Serting pula sibuk menyambut kedatangan adik-adik Tingkatan 1 yang juga mendaftar pada hari yang sama.

Hari Ahad sebelumnya, kami bertolak balik ke rumah keluarga di Kuala Terengganu. Kesempatan yang baik untuk beramah mesra dengan ahli keluarga di kampung. Keesokan harinya kami bertolak pula ke Besut, menginap di Demong Beach Resort yang terletak tidak jauh daripada MRSM Kota Putra. Inilah juga resort yang kami singgahi kira-kira sebulan lalu ketika menghantar Solehah menghadiri sesi ujian dan temuduga kemasukan ke MRSM.

Kami bertolak pulang ke Kuala Lumpur sekitar jam 3:00 petang setelah selesai menjamu selera di pekan Kuala Besut dan menghantar Solehah kembali ke asrama.

Terasa sayu di hati untuk meninggalkan Solehah di perantauan, jauh dari pandangan mata. Moga Solehah dikurniakan kekuatan untuk menghadapi setiap dugaan dan cabaran, lebih-lebih lagi menghadapi situasi homesick (rindu keluarga) yang sering dirasai oleh hampir setiap insan yang berpisah jauh dari ibu ayah dan adik beradik.

Jarak Kuala Lumpur-Kota Putra sekitar 500km. Satu jarak yang agak jauh, memakan masa perjalanan hampir 8 jam samada melalui Kuala Krai-Kuala Lipis ataupun LPT-Besut. Untuk kerap berkunjung menjenguk Solehah di Kota Putra adalah sesuatu yang mustahil. Namun sekali setiap bulan setiap pelajar diwajibkan balik bergantung kepada jadual yang telah ditetapkan oleh pihak maktab. 

AlhamduliLlah, kami mempunyai keluarga di Kuala Terengganu dan adik di Kota Bharu. Kepada mereka kami titipkan harapan untuk tolong tengok-tengok kiranya bantuan diperlukan. Itulah juga dipesankan kepada Solehah agar berhubung terus dengan emak dan bapa saudaranya di sana.

Moga segalanya dipermudahkan oleh Allah SWT. Ameen.

2 comments:

Liza said...

Puan
Tahniah atas kejayaan anak. Anak saya Hakimi juga baru mendaftar di sini. Saya nampak puan hari daftar tempohari. Saya lagi jauh di Sabah. Hari-hari telefon anak. Moga kita sama mendoakan kejayaan mereka.

Naguib Yunos said...

Salam Abg Ropidi! MasyaAllah sekian lama saya mencari Abg, tup tup jumpa blog ni. Tak sangka anak abg Ropidi masuk MRSM Kota Putra, MRSM sy dulu ni.. Abg Ropidi ada Facebook x?