Thursday, January 10, 2013

Antara Imtiaz dan MRSM

Tahun ini Nur Solehah mula melangkahkan kaki ke sekolah menengah. Namun sejak sekolah dibuka seminggu yang lalu, Solehah masih di rumah. Bukan ada sebarang masalah tetapi menunggu hari pendaftaran sekolah berasrama penuh pada awal minggu hadapan. Tahniah Solehah, itulah yang diimpikannya.

Dua minggu yang lalu, Solehah telah mendapat tawaran bersekolah di Sekolah Imtiaz Kemaman - salah satu kelompok sekolah terpilih kendalian Yayasan Terengganu yang berkonsep Ulul Albab (Hafazan Quran). Sesi temuduga dan ujian kemasukan telah dihadirinya pada 12 Dis 2012 lalu bertempat di Imtiaz Kuala Terengganu.

Kami merasa amat bersyukur kepada Allah SWT atas apa yang diperolehi oleh Solehah. Satu peluang yang tidak sewajarnya dilepaskan. Namun pada masa yang sama kami tertanya-tanya akan tawaran daripada MRSM. Masih adakah peluang untuknya?

Sebenarnya, sehari sebelum ditemuduga di Imtiaz, Solehah telah menduduki sesi ujian kemasukan bertempat di MRSM Kota Putra, Besut. Di MRSM terdapat beberapa program pengajian yang berbeza mengikut MRSM seperti Ulul Albab + IGCSE (Bahasa Inggeris), Ulul Albab sahaja, IGCSE sahaja dan Umum. Pilihan Solehah adalah Ulul Albab + IGCSE yang hanya terdapat di MRSM Kota Putra. 

Penantian kami akhirnya sampai ke penghujung. Dua hari lepas kami menerima SMS memaklumkan bahawa Solehah berjaya mendapat tempat di MRSM Kota Putra. AlhamduliLlah. Kami memberi kebebasan kepada Solehah untuk memilih antara Imtiaz ataupun MRSM - kedua-duanya baik dan kedua-duanya di Terengganu. Cabarannya lebih kurang sama, apatah lagi pengalaman pertama baginya berjauhan daripada keluarga.

Fikiran Solehah buntu dan akhirnya diputuskan secara bersama, MRSM rasanya lebih sesuai untuknya. Mungkin juga kesan aura ibunya, bekas pelajar MRSM Kota Bharu dan juga abangnya, Izzuddin yang kini di Tingkatan 5 di MRSM Serting, Negeri Sembilan.

TAHNIAH Solehah. Moga terus maju jaya dan cemerlang hidup di dunia dan di akhirat. Moga dikurniakan kekuatan oleh Allah SWT untuk menghadapi setiap cabaran dalam kehidupan. Ameen.

No comments: