Friday, November 9, 2012

Pasca Haji: Cabaran Haji

AlhamduliLlah... syukur tidak terhingga kepadaNya. Kini telahpun seminggu kami berada di tanah air setelah hampir 45 hari berada di bumi Madinah al-Munawwarah dan Mekah al-Mukarramah. Bersatu kembali bersama ahli keluarga tercinta terutama anak-anak adalah satu anugerah daripadaNya. 

Penerbangan KT03 selamat mendarat di KLIA pada pagi Jumaat lepas (02/11/2012) sekitar jam 10:50 pagi. Penerbangan yang terlewat kira-kira 2 jam setengah daripada waktu yang ditetapkan - dari jam 7:00 malam ke jam 9:30 malam waktu Jeddah.

Secara peribadi kami bersyukur atas kelewatan tersebut kerana kami sempat menunaikan solat jamak Maghrib-Isyak di Terminal Haji Lapangan Terbang Raja Abdul Aziz dan diluangkan masa untuk beramah mesra dengan beberapa orang jemaah haji tempatan dan juga kelompok jemaah haji dari Thailand.

Di sebalik rasa seronok dapat bertemu ahli keluarga, terdetik rasa gementar untuk melalui hari-hari mendatang dalam usaha mempertahankan aura haji dan rutin harian ketika bertamu di rumahNya, al-Haram. Cabaran dan dugaan di tanah air ternyata lebih hebat daripada ketika di Mekah dan Madinah. Mampukah kami? Moga-moga segalanya dipermudahkanNya. Ameen.

1 comment:

Nor Fadzlina Nawi said...

Selamat kembali Hj Ropidi, sampaikan salam pada Hajjah Laili :-)