Tuesday, November 20, 2012

TAHNIAH Solehah!

"Kejayaan dan kecemerlangan adalah impian setiap insan. Namun sebagai hamba Allah SWT yang taat, kita sewajarnya redha dengan setiap ketentuanNya. Insya Allah, disebalik setiap apa yang dicapai pasti ada hikmahnya yang tersendiri. Sesungguhnya Allah SWT lebih mengetahui apa yang terbaik untuk setiap hambaNya"
Itulah antara pesanan yang diberikan kepada Nur Solehah sebelum beliau melangkah ke sekolah untuk mengambil keputusan peperiksaan UPSRnya pagi semalam. Bukannya apa, Solehah meletakkan matlamat tinggi untuk mendapat 5A sedangkan dalam setiap ujian dan percubaannya sebelum ini subjek Bahasa Melayu sentiasa menjadi penghalang baginya. 

Tidak hairanlah kerana Solehah tidak pernah bersekolah rendah di tanah air setelah hampir 4 tahun berkelana di bumi Australia. Solehah memulakan persekolahannya di tanah air ketika di Tahun 5. Dalam jangkamasa 2 tahun amat sukar untuk menguasai segala 'lenggok' bahasa Melayu. Suatu cabaran yang amat perit baginya sehinggakan rembesan airmata dan tekanan emosi sentiasa menyelubunginya setiap hari. 

Tidak dapat dinafikan tekanannya lebih terasa kerana Solehah perlu mengikuti 2 sesi pengajian - paginya di sekolah kebangsaan manakala petangnya di sekolah agama. Walaupun ramai yang hanya memilih persekolahan di sekolah kebangsaan tetapi bagi kami, ilmu pengetahuan di sekolah agama lebih penting sebagai bekalan untuk kehidupan dunia dan akhirat yang lebih bermakna.

Sebagai ibu bapa, kami hanya mampu memberikan dorongan, sokongan moral, pandangan dan iringan doa agar Solehah tabah menghadapi setiap dugaan, cabaran dan ujian. Guru-guru pembimbing di kedua-dua sekolah didekati bagi memahamkan mereka akan kesulitan yang dihadapinya dan harapan yang diidamkannya. AlhamduliLlah, sokongan guru-guru amat baik dan banyak membantu perkembangan Solehah dalam pembelajarannya.

AlhamduliLlah, keputusan UPSR yang diperolehi oleh Solehah amat membanggakan - 5A sebagaimana yang diimpikannya. Berbaloilah dengan airmata yang tertumpah dan usaha tanpa mengenal jemu selama 2 tahun berhempas pulas.

TAHNIAH Solehah! Juga TAHNIAH untuk sepupunya, Arif Farhan yang juga mendapat 5A.

Hampir 2 minggu sebelumnya, keputusan peperiksaan sekolah agama Solehah, PSRA (Penilaian Sekolah Rendah Agama) yang diduduki selepas UPSR juga membuahkan kejayaan cemerlang. Solehah mengungguli pangkat tertinggi, MUMTAZ. Satu-satunya pelajar yang memperolehi pangkat tersebut di sekolahnya, KAFA (I) al-Ridhuan. 

Sekali lagi TAHNIAH Solehah! Anggaplah kedua-dua kejayaan yang dicapai ini sebagai hadiah paling bermakna sempena genap usia 12 tahunnya yang jatuh pada 13/11/2012 lalu.

"Disebalik setiap kejayaan diperolehi, usah lupa mengucapkan syukur kepada Allah SWT (AlhamduliLlah) kerana setiap kejayaan dan kecemerlangan yang diperolehi adalah anugerah daripadaNya. Walaupun di mana berada, bersujud syukurlah kepadaNya sebagai tanda berterima kasih"

Harapan kami sebagai ibu bapa, berusahalah untuk mengekalkan kejayaan dan kecemerlangan akademik yang diperolehi untuk hari-hari mendatang. Namun kejayaan dan kecemerlangan hakiki adalah berusaha menjadi hamba Allah SWT yang diredhaiNya. Kaedahnya jadilah hamba Allah yang bertaqwa yakni taat atas setiap perintah dan laranganNya. Itulah harapan sebenar kami sebagai bekal untuk dibawa ke akhirat. Ameen.

No comments: