Tuesday, September 11, 2012

Solehah, UPSR dan PSRA

Nur Solehah adalah anak ketiga kami. Kini belajar di Tahun 6 sekolah kebangsaan dan sekolah agama rakyat (SAR @ KAFA).

Mulai hari ini, berturutan selama 3 hari; adalah hari Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) - ujian terbesar untuk Solehah di peringkat sekolah rendah (kebangsaan).

Selang seminggu selepasnya pula adalah Peperiksaan Penilaian Sekolah Rendah Agama (PSRA) - juga ujian terbesar untuk Solehah di peringkat sekolah rendah agama.

Hari-hari yang mencetuskan debaran berganda menguji keupayaan dan daya usahanya selama ini.

Sasaran peribadi Solehah untuk UPSR adalah 5A. Manakala bagi PSRA pula adalah Mumtaz.

Bagi kami, sebagai ibu bapanya hanya memberikan sokongan semampu mungkin demi mencapai impiannya itu. Namun, terus terang kami tidak pernah meletakkan harapan setinggi itu. Kami selalu berpesan padanya (dan juga anak-anak lain), berusahalah sedaya mungkin dan terimalah apa sahaja keputusan yang bakal diperolehi. Bersyukurlah dengan apa yang bakal diperolehi. Dengan kata lain, kami tidak ingin membuatkan mereka merasa tertekan.

Pesan kami lagi, di dalam mengejar kecemerlangan akademik, usah sesekali lupa tanggungjawab sebagai hamba Allah SWT - jaga solat, jaga aurat dan jaga akhlak - Insya Allah setiap impian akan menjadi kenyataan. Itulah janji Allah SWT.

Kami sedar, Solehah tidak pernah mengikuti sistem pendidikan formal di tanah air sedari awal. Lebih-lebih lagi di sekolah rendah agama. Sekembalinya daripada luar negara pada awal tahun lepas, Solehah terus masuk ke Tahun 5.

Banyak proses pembelajaran dan silibus mata pelajaran yang tertinggal. Segala-galanya amat perit untuk dikejar terutama subjek Bahasa Melayu yang tidak pernah dipelajari kaedah jalan bahasanya. Juga pengajian sekolah agama yang berteraskan tulisan jawi dan bahasa Arab.

Ya Allah, Engkau permudahkanlah Solehah dalam menghadapi UPSR dan PSRA dan tercapai hendaknya segala impiannya. Ameen.

Kepada semua para pelajar yang menduduki UPSR dan PSRA - selamat maju jaya. Moga dikurniakan kejayaan yang membanggakan. Ameen.

No comments: