Tuesday, July 27, 2010

Tetamu Malaysia : Keluarga Dr. Asmadi-Dr. Fatimah

Dr. Asmadi dan isterinya, Dr. Fatimah adalah kenalan Laili ketika di tanah air. Sama-sama dalam profesyen yang sama, perubatan. Kedua-duanya adalah senior Laili sewaktu mengikuti pengajian di UKM.

Dr. Asmadi adalah bekas pensyarah perubatan UKM, kini bekerja di Kolej Universiti Sains Perubatan Cyberjaya (CUCMS). Manakala Dr. Fatimah pula adalah salah seorang yang mempelopori pembangunan Pusat Perubatan Islam Az-Zahra di Bandar Baru Bangi, Selangor. Difahamkan juga beliau adalah penggerak utama Pusat Perubatan Islam An-Nur, juga di BB Bangi.

Telah hampir 2 minggu Dr. Asmadi berada di Victoria, Australia. Beliau dihantar oleh CUCMS untuk menekuni bidang perubatan alternatif selama setahun di Endeavour College of Natural Health di Melbourne City. Bersamanya 3 orang anak perempuannya; Asma (15 tahun), Adil (12) dan Ainul (6).

Mereka tiba di Melbourne sejak seminggu lalu bersama-sama Dr. Fatimah. Atas komitmen kerjanya, Dr. Fatimah terpaksa pulang ke tanah air pada hari Sabtu lalu. Insya Allah beliau akan datang kembali berhari raya di Melbourne bersama 3 orang lagi anak mereka. Seterusnya berulang-alik Kuala Lumpur-Melbourne setiap 2-3 bulan sekali. Begitulah pergorbanan yang perlu dilakukan. Moga segalanya dipermudahkan olehNya. Ameen.

Dr. Asmadi sekeluarga kini tinggal di Sylvan Ave, Keysborough, bertentangan jalan dengan Parkmore Shopping Centre. Manakala ketiga-tiga anak mereka pula bersekolah di Minaret Islamic College di Springvale, kira-kira 8 km dari rumah.

Di sebelah malam sebelum Dr. Fatimah pulang ke tanah air, mereka dijemput makan malam di rumah kami. Kebetulan pula dalam 2 minggu ini Laili sibuk dengan kursus di Melbourne City. Tiada kesempatan untuk bersua muka. Jadi hanya malam sahaja masa yang ada.

Betapa seronoknya mereka apabila dapat berjumpa. Bermacam cerita dan berita dibualkan. Hal keluarga dan bidang kerja masing-masing adalah antara yang menjadi topik utama. Hampir 3 jam bersama terasa begitu cepat sekali masa berlalu. Insya Allah ketemu lagi di lain kesempatan.

No comments: